Algemene informatie en goede praktijken
De onderstaande informatie geeft een overzicht van de belangrijkste functies en principes van de Vinted-site. Als u uw rechten en plichten met betrekking tot uw gebruik van de Vinted-site wilt begrijpen, raadpleeg dan onze Algemene Voorwaarden via deze link. Bekijk ons Privacybeleid voor meer informatie over hoe we jouw persoonlijke gegevens verwerken en wat je rechten zijn.
WIE ZIJN WIJ?
Wij zijn Vinted UAB, een bedrijf geregistreerd in de Republiek Litouwen. We zijn gevestigd in Švitrigailos st. 13, LT-03228 Vilnius, Republiek Litouwen. Indien u vragen heeft over de onderstaande informatie, kunt u contact met ons opnemen via [email protected]. Als u klachten heeft naar aanleiding van een aankoop via ons platform, kunt u ook gebruik maken van dit door de Europese Commissie opgerichte platform voor geschillenbeslechting.
WAT IS VINTED?
Vinted is een online marktplaats waar gebruikers samen met andere gebruikers bepaalde artikelen kunnen kopen en verkopen. Vinted verkoopt of koopt geen artikelen die op de site worden getoond en is geen partij bij een transactie tussen gebruikers. Onze Kopersbescherming (of Kopersbescherming Pro) wordt tegen betaling toegevoegd aan elke aankoop van gebruikers via de knop "Kopen".
Het gemiddelde aantal maandelijkse actieve afnemers binnen de Europese Unie van de webpagina's van onze aangesloten markten Frankrijk, Nederland, België, Luxemburg, Spanje, Italië, Portugal en Oostenrijk was 28 miljoen op 31/07/2024. Dit cijfer is berekend als een gemiddelde over de periode van de afgelopen zes maanden volgens Verordening (EU) 2022/2065 (betreffende een interne markt voor digitale diensten).
Houd er rekening mee dat dit cijfer een schatting is op basis van de gegevens die op dit moment beschikbaar zijn voor Vinted. Het wordt gepubliceerd in naleving van de DSA (Digital Services Act). Dit cijfer kan aanzienlijk afwijken van de gebruikersaantallen die in andere contexten worden genoemd (met name marketing- of financiële gegevens en PR-verklaringen/documenten). Het is niet bedoeld voor gebruik buiten dit specifieke doel. De schatting kan worden herzien, met name op basis van gegevensbeperkingen, veranderlijkheden en aanverwante onzekerheden.
WIE KAN ONZE WEBSITE GEBRUIKEN?
Alleen geregistreerde Gebruikers of Pro-gebruikers van 18 jaar of ouder kunnen artikelen aanbieden en transacties aangaan op de site.
Gebruikers op het Vinted-platform zijn:
- personen die als consument optreden (de "gebruikers" of "individuele gebruikers");
- Bedrijven, zelfstandig ondernemers of non-profit organisaties in de zin van de Franse wet van 1 juli 1901, mits zij rechtsgeldig in Frankrijk zijn opgericht (de "Pro-gebruikers" of "Pro-verkopers"); en
- voor specifieke, beperkte, projecten kunnen bedrijven van de Vinted-groep, met uitzondering van Vinted UAB, ook activiteiten als Pro-verkoper ontplooien.
Vinted host alleen Pro-gebruikers die tweedehands artikelen aanbieden, deze in de betreffende Catalogus van de website als onderdeel van hun professionele activiteit opnemen en een "Pro-verkoper"-account hebben aangemaakt. Artikelen die door een Pro-Gebruiker worden verkocht, moeten voldoen aan en vallen onder de categorieën die volgens de Catalogusregels zijn toegestaan. Pro-gebruikers worden op de Website aangeduid met een "Pro"-tag.
Voor uitleg over hoe u zich als Pro-gebruiker kunt registreren, kunt u terecht bij ons Helpcentrum.
Daarnaast hebben Pro-gebruikers een specifieke status en specifieke rechten en verplichtingen die worden beschreven in de Algemene Voorwaarden van Vinted Pro en Gids voor Pro-verkopers. Zij hebben met name specifieke maatschappelijke en fiscale verplichtingen.
WELK SOORTEN ARTIKELEN KUNNEN OP VINTED WORDEN VERKOCHT?
Wij streven ernaar dat Vinted een vriendelijke en veilige site voor zijn gebruikers is. Als u een artikel aanbiedt, moet u er dus zeker van zijn dat u dat artikel mag verhandelen, en dat u zich houdt aan de Catalogusregels waarin een overzicht is opgenomen van wat u wel en niet op onze site mag verkopen. Hieronder vindt u enkele voorbeelden van onze huidige Catalogusregels:
U kunt de volgende artikelen verkopen:
- kleding, schoeisel en accessoires voor vrouwen, mannen en kinderen;
- speelgoed en meubilair voor kinderen en benodigdheden voor kinderverzorging.;
- nieuwe cosmetica, schoonheidsproducten en schoonheidsgadgets (met uitzondering van Pro-gebruikers);
- technische accessoires zoals hoofdtelefoons, smartwatches, telefoonhoesjes en soortgelijke artikelen.
- huishoudelijke artikelen zoals textiel, tafelgerei en woonaccessoires;
- entertainment zoals videospelletjes, consoles, accessoires, boeken, bordspelletjes, puzzels, muziek en audio;
- dierenverzorgingsartikelen zoals kleding, accessoires, beddengoed, reisaccessoires en speelgoed.
De volgende artikelen kunt u niet verkopen:
- artikelen die bij wet verboden of beperkt zijn (zoals nagemaakte artikelen, gestolen goederen, vuurwapens, wapens, enz.);
- artikelen die niet voldoen aan de hygiënenormen of die gezondheids- of veiligheidsrisico's kunnen inhouden (zoals gedragen ondergoed, alle cosmetica die reeds is gebruikt of die zich niet in de oorspronkelijke verzegelde verpakking bevindt, enz.);
- geneesmiddelen, levensmiddelen en tabaksproducten;
- artikelen die eenvoudigweg niet aansluiten op de visie van Vinted (zoals dierenbont en producten daarvan, sportartikelen voor volwassenen zoals fietsen, ski's, snowboards, kaartjes voor evenementen, enz.); of
- artikelen die in bulk zijn ingekocht of gewoonlijk als dropshipping-artikelen met een lage waarde worden verkocht;
- een groot aantal gloednieuwe artikelen, inclusief artikelen met labels;
- artikelen met een opmerking als "kan besteld worden", "verkocht", "momenteel niet op voorraad", "kom later terug", enz.
NB: Pro-gebruikers mogen niet:
- producten verkopen die verboden zijn voor verkoop in het land waar ze op de website te koop kunnen worden aangeboden;
- cosmetische artikelen verkopen (inclusief schoonheidsmiddelen/gadgets);
- diensten verlenen voor het huren van artikelen;
- artikelen verkopen met een opmerking als "kan besteld worden", "verkocht", "momenteel niet op voorraad", "kom later terug", enz.
- een groot aantal gloednieuwe artikelen verkopen, inclusief artikelen met labels;
- artikelen verkopen die u als handwerker of ontwerper gemaakt hebt;
- artikelen die in bulk zijn ingekocht of gewoonlijk als dropshipping-artikelen met een lage waarde worden verkocht (d.w.z. artikelen die tegen een lage waarde worden verkocht gezien de huidige marktpraktijk) voor wederverkoop aanbieden.
Wij maken u erop attent dat bovenstaande lijst niet volledig is slechts als leidraad dient. Wij verzoeken u vriendelijk de Catalogusregels te raadplegen voor een volledig en nauwkeurig overzicht van wat u wel en niet mag verkopen op Vinted. Pro-gebruikers moeten ook onze Algemene Voorwaarden en Algemene Voorwaarden van Vinted Pro raadplegen.
HOE VERKOOPT U ARTIKELEN OP VINTED?
Het te koop aanbieden van artikelen op Vinted is gratis. Om een artikel in de Catalogus op te nemen dient de verkoper zich te houden aan alle Catalogusregels. Wanneer u een artikel in de Catalogus aanbiedt, moet u een vragenlijst invullen, waaronder het selecteren van een categorie die het artikel het beste weergeeft en het uploaden van ten minste één kwalitatief goede foto van het artikel.
U mag geen foto's gebruiken die u op internet hebt gevonden en/of foto's van een soortgelijk artikel. De beschrijving en foto's van het artikel dienen de werkelijke kwaliteit en het uiterlijk van het artikel weer te geven, alsmede eventuele fouten, gebreken of wijzigingen die van invloed zijn op het artikel.
HOE WORDEN ARTIKELEN OP VINTED GERANGSCHIKT?
VINTED maakt gebruik van aanbevelingssystemen om gebruikers en bezoekers specifieke informatie voor te stellen op de website, of om bepaalde informatie voorrang te geven. Dit bestaat uit het rangschikken van zoekresultaten die door de gebruiker als zoekopdracht worden gestart, en andere gevallen waarin de respectieve volgorde of nadruk van informatie die aan de gebruiker wordt weergegeven bij het openen van inhoud op de website wordt bepaald (ook bekend als Vinted nieuwsfeed). Meer informatie over aanbevelingssystemen vind je hier.
Verkopers en Pro-verkopers kunnen de zichtbaarheid van hun artikelen verbeteren door voor de volgende betaalde diensten te kiezen, die ook invloed hebben op hoe artikelen in de feed worden gesorteerd:
- Promoten van geadverteerde artikelen
Specifieke artikelen geselecteerd door de verkoper of Pro-verkoper kunnen een betere zichtbaarheid krijgen in de artikelfeed, nieuwsfeed en de zoekresultaten van andere gebruikers in de Catalogus.
De vergoeding voor het promoten van geadverteerde artikelen hangt af van de gekozen duur en de prijs van het artikel.
Voor meer informatie over het boosten van geadverteerde artikelen kunt u deze link volgen.
- Kledingkast Spotlight
De kledingkast van een verkoper of Pro-verkoper kan worden gepromoveerd tot een aparte sectie in de nieuwsfeed en de zoekresultaten van andere gebruikers op basis van de voorkeuren van deze gebruikers, de filters van de Catalogus en de meest favoriete artikelen.
De kosten voor het gebruik van Kledingkast Spotlight bedragen € 6,95 (inclusief btw).
Meer informatie over de functie Kledingkast Spotlight vindt u hier.
HOE KAN EEN KOPER EEN ARTIKEL BETALEN?
U kunt op Vinted betalen met creditcards, betaalkaarten of andere betaalmethodes die op de website worden aangeboden.
ZIJN DE DIENSTEN VAN VINTAGE GRATIS?
Voor verkopers
Het te koop aanbieden van de artikelen op Vinted is gratis. Onze aanvullende diensten voor verkopers en Pro-verkopers, zoals bovengenoemde boost van artikelen en Kledingkast Spotlight, zijn echter betaalde diensten.
Voor kopers
Voor elke transactie gemaakt met de knop "Kopen", Kopersbescherming (of Kopersbescherming Pro wanneer een gebruiker koopt van een Pro-verkoper) wordt een vergoeding toegepast. De vergoeding voor het gebruik van de Kopersbescherming of Kopersbescherming Pro bestaat uit:
Voor bestellingen (inclusief bundels) onder de € 500, bestaat de vergoeding uit:
- Een vast bedrag van € 0,70
- 5% van de verkoopprijs van het artikel (inclusief de btw die je over het artikel betaalt)
Voor bestellingen (inclusief bundels) van € 500 of meer, bestaat de vergoeding uit:
- 2% van de verkoopprijs van het artikel (inclusief de btw die je over het artikel betaalt)
Let op: Wanneer de Koper een consument is, is de btw inbegrepen in de vergoeding voor de kopersbescherming, evenals in de vergoeding voor kopersbescherming Pro. Indien de Koper Pro Gebruiker is, vallen dergelijke diensten onder de btw-verlegging, wat betekent dat de btw niet inbegrepen is en door Pro Gebruiker zelf moet worden aangegeven en betaald.
Voor de veiligheid van uzelf en van de transacties, verzoeken wij u de transacties te voltooien via de knop "Kopen" en geen transacties te verrichten buiten de website om. Aankopen die worden gedaan zonder gebruik te maken van de knop "Kopen" zijn voor uw eigen risico en wij bieden geen van de diensten die zijn opgenomen in de Kopersbescherming (of Kopersbescherming Pro) met betrekking tot dergelijke transacties.
Daarnaast kunnen kopers voor in aanmerking komende artikelen ervoor kiezen om, indien beschikbaar, de optionele artikelverificatieservice te kopen om de echtheid van geselecteerde designerartikelen te controleren. Meer informatie over artikelverificatie vind je in onze Helpdesk.
GESCHILLEN TUSSEN KOPERS EN VERKOPERS
Gebruikers (consumenten) die artikelen van Pro-verkopers kopen hebben het recht een beroep te doen op een consumentenbemiddelaar om het geschil op te lossen. Voor meer informatie over de naam en contactgegevens van de genoemde bemiddelaar verwijzen wij u naar de Pro-verkoper die u het artikel heeft verkocht.
GESCHILLEN TUSSEN GEBRUIKERS EN VINTED
In het geval van een meningsverschil tussen Vinted en een gebruiker moedigt Vinted gebruikers aan om in ieder geval eerst contact op te nemen met Vinted om een minnelijke oplossing te vinden. In dat verband kan de gebruiker:
- een schriftelijke klacht indienen bij de klantenservice van Vinted via het contactformulier;
- Vinted zal haar uiterste best doen om de klacht van de gebruiker op een minnelijke manier op te lossen;
- de gebruiker kan ook gebruik maken van alternatieve methoden om geschillen te beslechten: i) de Europese Commissie biedt de Europese consument een platform voor online geschillenbeslechting; (ii) u kunt ook contact opnemen met de bemiddelingsdienst voor e-commerce van de Federatie van e-commerce en verkoop op afstand (FEVAD) (alleen voor Frankrijk), de gemeentelijke dienst voor consumentenvoorlichting ("Oficina Municipal del Consumidor") (alleen voor Spanje), de dienst voor consumentenbemiddeling (Service national du Médiateur de la consommation) (alleen voor Luxemburg), de consumentenbemiddelingsdienst(Service de Médiation pour le Consommateur / Consumentenombudsdienst) (alleen voor België), de bemiddelingsservice van de NederlandseConsumentenbond (alleen voor Nederland), de bemiddelingsservice voor consumenten van de Milanese Kamer van Arbitrage (Risolvionline.com) (alleen voor Italië) of een wettelijk erkend bemiddelings- of arbitragecentrum (alleen voor Portugal).
GESCHILLEN TUSSEN PRO-GEBRUIKERS EN VINTED
In het geval van een meningsverschil tussen Vinted en een Pro-gebruiker:
- De Pro-gebruiker kan via dit contactformulier een schriftelijke klacht aan de klantenservice van Vinted richten.
- Bij gebrek aan antwoord van Vinted binnen een redelijke termijn van één (1) maand, of als de Pro-gebruiker niet tevreden is met het gegeven antwoord, kunnen deze Pro-gebruiker of VINTED trachten het geschil op minnelijke wijze op te lossen, alvorens een beroep te doen op bemiddeling en/of alvorens een geschil bij een bevoegde rechtbank aanhangig kan worden gemaakt.
- De Pro-gebruiker kan een beroep doen op bemiddeling om eventuele geschillen met VINTED over de levering van de diensten van Vinted te beslechten. Lees voor meer informatie onze Algemene Voorwaarden van Vinted Pro
REVEWS OP VINTED
Review achterlaten
Wanneer een transactie is afgerond, kunnen kopers en verkopers een review achterlaten en elkaar een sterrenbeoordeling geven. Elke review is gekoppeld aan de betreffende transactie, dus het is niet mogelijk om een review achter te laten voor een gebruiker met wie u geen transacties hebt gedaan. Gebruikers of Pro-gebruikers kunnen als volgt een review achterlaten:
- de knop ‘Review achterlaten’ is te vinden in de chat zodra de bestelling is afgerond;
- kies het aantal sterren dat u wilt geven, van één ster tot vijf sterren (hoe lager het aantal sterren, hoe slechter de ervaring met een bepaalde transactie), voeg een recensie (commentaar) toe, en verstuur die.
Gebruikers of Pro-gebruikers kunnen tot vier dagen na de bestelling een review achterlaten.
Review bewerken/verwijderen
U kunt uw review bewerken of verwijderen door op de desbetreffende knop onder de desbetreffende feedback te klikken.
Review opslaan
Op de feedbackpagina van de gebruiker of Pro-gebruiker worden de reviews chronologisch gesorteerd (van nieuwste naar oudste). Elke gepubliceerde review bevat de gebruikersnaam van de auteur, de feedback (opmerkingen), de sterrenbeoordeling die door een bepaalde gebruiker is toegekend, plus de datum en het tijdstip van de review. Wanneer een gebruiker of Pro-gebruiker een review achterlaat en vervolgens zijn/haar account verwijdert of ten minste vijf (5) jaar inactief is, zal zijn/haar gebruikersnaam niet zichtbaar zijn en staat er een opmerking dat de inhoud afkomstig is van een gebruiker die niet langer actief is. Andere informatie blijft online zichtbaar, tenzij Vinted de melding krijgt dat deze informatie ongepast of beledigend is en Vinted deze vervolgens in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving en de Algemene voorwaarden verwijdert of door de auteur van de desbetreffende review verwijderd wordt.
Reageren op reviews
Een Gebruiker of Pro-gebruiker kan op bepaalde reviews die door andere gebruikers of door Vinted op zijn/haar account zijn achtergelaten, reageren door op de desbetreffende knop onder de desbetreffende feedback te klikken.
Geen compensatie
Er wordt geen compensatie gegeven aan gebruikers of Pro-gebruikers of aan Vinted in ruil voor hun online reviews.
Berekening van de gemiddelde sterrenscore
De gemiddelde sterrenwaardering van een gebruiker of Pro-gebruiker is gebaseerd op het gemiddelde aantal sterren dat dit lid heeft gekregen. Alleen reviews van andere gebruikers of Pro-gebruikers of Vinted hebben invloed op de sterrenbeoordeling. Elke review telt, dus als dezelfde gebruiker of Pro-gebruiker meerdere malen een review achterlaat, wordt elke review in aanmerking genomen.
Om de gemiddelde sterrenwaardering van een gebruiker te berekenen, rondt Vinted de gemiddelde waardering af op de dichtstbijzijnde ster of de helft van een ster:
- Indien het gemiddelde cijfer gelijk is aan of hoger is dan X,75, wordt het naar boven afgerond op X + 1. Een gemiddelde beoordeling van 3,75 sterren wordt bijvoorbeeld naar boven afgerond tot 4 sterren;
- Indien het gemiddelde cijfer tussen X,25 en X,75 ligt, wordt het afgerond op X,5. Een gemiddelde waardering van 3,26 sterren wordt bijvoorbeeld naar boven afgerond tot 3,5 sterren, net als een gemiddelde waardering van 3,74 sterren;
- Als de beoordeling lager is dan X.25, wordt deze afgerond naar X. Bijvoorbeeld, een gemiddelde beoordeling van 3,24 sterren wordt afgerond naar 3 sterren.
BEOORDEELT VINTED REVIEWS?
Vinted beoordeelt niet proactief reviews
Gebruikers of Pro-gebruikers rekenen erop wederzijds reviews achter te laten. Vinted beoordeelt een review niet voordat deze door gebruikers of Pro-gebruikers gepubliceerd wordt.
Een review aanvechten
Als gebruikers of Pro-gebruikers het niet met een bepaalde review die zij ontvangen hebben eens zijn, kunnen ze:
- contact opnemen met de andere gebruiker om uit te zoeken wat er fout is gegaan en de andere gebruiker vragen hun review te wijzigen door naar het commentaar dat zij hebben achtergelaten (of dat Vinted automatisch in zijn plaats heeft achtergelaten) terug te keren en dit aan te passen; of
- de gebruiker kan een opmerking onder de betreffende review achterlaten en zijn/haar mening geven. Als het bijvoorbeeld iets was waar zij geen invloed op hadden, zoals een fout van een derde partij, moeten gebruikers niet aarzelen om dat te zeggen.
Ongepaste reviews
Alle achtergelaten reviews moeten in overeenstemming met de Algemene voorwaarden en Community-normen zijn, anders worden ze als ongepast of beledigend beschouwd. Als een review ongepast of beledigend is, moet u dit aan Vinted melden door eenvoudigweg op het (i)-pictogram in uw chat te klikken/tikken en de optie "Rapporteren„ te selecteren. Kies vervolgens „Lid heeft beledigende/ongepaste review gegeven” en leg de situatie uit. De klantenservice van Vinted gaat dan aan het werk om het probleem op te lossen, indien de review nietaan onze Community-normen voldoet. Als een bepaalde recensie ongepast of beledigend is, kan Vinted het account van de auteur geheel of gedeeltelijk en in overeenstemming met Voorwaarden & Voorwaarden opschorten.
Automatisch review van Vinted
In bepaalde gevallen laat Vinted automatisch een positieve of negatieve review op een transactie achter. Een positieve review voor de Verkoper (alleen vijf sterren, zonder commentaar) verschijnt zodra een transactie is voltooid en de koper binnen vier (4) dagen geen review heeft achtergelaten. Vinted laat alleen bij verkopers een positieve review achter. Een negatieve review (slechts één ster, zonder commentaar) verschijnt als een bepaalde gebruiker of Pro-gebruiker de reeds geplaatste bestelling handmatig annuleert (tenzij hij/zij dit voor de eerste keer doet). Dit gebeurt ook met verkopers als zij het artikel niet op tijd versturen en de bestelling automatisch geannuleerd wordt. Vinted kan bij zowel de koper als de verkoper een negatieve review achterlaten (afhankelijk van de partij die een transactie annuleert).
Vinted verwijdert geen automatische reviews. Een gebruiker of Pro-gebruiker kan de situatie uitleggen aan hun koper/verkoper (die geen review heeft gegeven omdat Vinted een automatische negatieve review heeft achtergelaten), die ermee zou kunnen instemmen om de betreffende review die automatisch door Vinted werd achtergelaten, aan te passen of te verwijderen.
SANCTIES VOOR MISLEIDENDE HANDELSPRAKTIJKEN
Indien verkopers zich voordoen als consumenten of als niet-professionele verkopers, terwijl zij in feite Pro-verkopers zijn of zich als zodanig zouden moeten registreren omdat zij aan de toelatingscriteria voldoen, worden deze verkopers geconfronteerd met de volgende sancties in verband met misleidende handelspraktijken:
- Frankrijk - gevangenisstraf van maximaal 2 jaar en een boete van EUR 300.000 (artikel L 132-2 van het Franse consumentenwetboek (Code de la consommation)).
- België - een boete van €80.000 (artikel XV. 83 , 13° van het Belgisch Wetboek van economisch recht).
- Nederland - een boete van maximaal € 900.000 of 10% van de omzet van de verkopers, afhankelijk van welk bedrag hoger is (artikel 2.15 (2) en 8.8 van de Nederlandse Wet handhaving consumentenbescherming en artikel 6:193b van het Burgerlijk Wetboek). De verkopers kunnen tevens aansprakelijk worden gesteld voor de schade die wordt veroorzaakt en de aangegane overeenkomst wordt hierdoor ongeldig (artikel 6:193b en 6:193j van het Burgerlijk Wetboek).
- Spanje - een boete van maximaal €601.012 (artikel 49 en volgende van de Spaanse wet inzake consumentenbescherming 1/2007).
- Luxemburg - een boete van maximaal €120.000 (artikel L 122-8 van de Luxemburgse consumentenwet).
- Italië - administratieve sanctie tussen €5.000 en €5.000.000, bepaald in artikel 27, paragraaf 9 van de Italiaanse consumentenwet.
- Portugal - een boete van maximaal EUR 44.891,81 (artikel 21, lid). 1 van Wetsbesluit nr. 57/2008, van 26 maart.
WETTELIJKE RECHTEN VAN KOPERS
Herroepingsrecht
1. Transacties tussen individuele gebruikers (consumenten) of tussen Pro-verkopers
De toepasselijke wettelijke bepalingen bevatten geen verplichting om een herroepingsrecht aan te bieden. Sommige verkopers kunnen niettemin besluiten de mogelijkheid te bieden een artikel te retourneren of te ruilen (bijvoorbeeld door dit te vermelden in het beschrijvende gedeelte van hun advertentie).
De Kopersbescherming vervangt niet de wettelijke rechten of garanties van de koper, die naast en onafhankelijk van de Kopersbescherming kunnen worden uitgeoefend.
2. Artikelen verkocht door Pro-verkopers aan individuele gebruikers (consumenten)
Individuele gebruikers (consumenten) hebben een herroepingsrecht van veertien (14) dagen, d.w.z. om een artikel zonder reden aan de Pro-verkoper te retourneren.
Er zijn echter gevallen waarin het herroepingsrecht niet van toepassing is vanwege de aard van het artikel. De uitzonderingen kunnen per land verschillen, zie hieronder:
De Franse consumentenwetgeving geeft hier de uitzonderingen.
Het Belgische Wetboek van economisch recht geeft hier de uitzonderingen.
De Nederlandse consumentenwetgeving voorziet in uitzonderingen geeft hier de uitzonderingen.
De Spaanse wet inzake consumentenbescherming 1/2007 van 16 november 2007 geeft hier de uitzonderingen.
Het Luxemburgse consumentenwetboek geeft hier de uitzonderingen krachtens artikel L.222-9 (7).
De Italiaanse consumentenwetgeving geeft hier de uitzonderingen.
Het Portugese wetsbesluit nr. 24/2014, van 14 februari, geeft hier de uitzonderingen.
Voor meer informatie over de voorwaarden en procedures voor de uitoefening van een herroepingsrecht verwijzen wij naar de Algemene Voorwaarden van Vinted Pro. Kopersbescherming Pro vervangt niet de wettelijke rechten van de koper of de wettelijke garanties, die naast en onafhankelijk van de Kopersbescherming Pro kunnen worden uitgeoefend.
Andere rechten en verplichtingen
I. FRANKRIJK
De relevante wettelijke bepalingen zijn de volgende:
- De bepalingen van het Franse burgerlijk wetboek betreffende het verbintenissenrecht zijn hier beschikbaar,
- De bepalingen van het Franse burgerlijk wetboek met betrekking tot de contractuele wettelijke aansprakelijkheid vindt u hier,
- De bepalingen van de Franse consumentenwet met betrekking tot de door Pro-verkopers aan individuele gebruikers (consumenten) te verstrekken informatie vindt u hier,
- De bepalingen van de Franse consumentenwetgeving met betrekking tot overeenkomsten op afstand tussen Pro-verkopers en individuele gebruikers (consumenten) vindt u hier.
Wettelijke garanties
Artikelen die door Pro-verkopers op Vinted worden verkocht, vallen automatisch onder de wettelijke garantie van conformiteit (als de koper een consument is) en de wettelijke garantie op verborgen gebreken (als de koper een consument of een handelaar is), overeenkomstig de onderstaande wettelijke bepalingen:
Artikelen L. 217-4 tot L. 217-14 van het consumentenwetboek
Artikelen 1641 tot en met 1648 van het Burgerlijk Wetboek
De verkopers zijn jegens de kopers uitsluitend aansprakelijk voor de verkoop van de artikelen, met name wat betreft de wettelijke garanties. Als louter tussenpersoon is Vinted geen partij bij de verkoopovereenkomsten en kan zij niet aansprakelijk worden gesteld.
De wettelijke conformiteitsgarantie
Deze garantie geldt indien het artikel ongeschikt is voor het gebruik dat gewoonlijk van een dergelijk artikel mag worden verwacht, niet overeenstemt met de beschrijving die door de Pro-verkoper is gegeven of niet de specifieke kwaliteiten bezit die aan de koper zijn meegedeeld of met hem zijn overeengekomen.
In dergelijke gevallen kan de koper de Pro-verkoper vragen om:
- Het artikel repareren of vervangen; of
- Indien dit niet mogelijk is, a) de bestelling te annuleren en terug te betalen of b) de prijs te verlagen met behoud van het artikel.
De koper heeft gedurende twee jaar na de levering van het goed om zich op deze garantie te beroepen.
De garantie op verborgen gebreken
Verkopers die individuele gebruikers en Pro-verkopers zijn, zijn gebonden aan de garantie op verborgen gebreken voor de producten die zij verkopen op het Vinted-platform.
Om deze garantie te laten gelden:
- moet het gebrek ten tijde van de aankoop hebben bestaan maar verborgen zijn; en
- moet het goed ongeschikt raken voor het beoogde doel of het gebruik ervan zodanig verminderen dat de koper het niet of slechts voor een lagere prijs zou hebben gekocht indien hij van het gebrek op de hoogte was geweest.
De koper kan een volledige of gedeeltelijke terugbetaling krijgen, plus een vergoeding indien het artikel schade heeft veroorzaakt. De koper moet binnen twee jaar na de ontdekking van het gebrek contact met u opnemen. Deze garantie kan tot vijf jaar na de aankoop worden ingeroepen.
Optionele commerciële garanties
Pro-verkopers kunnen hun eigen commerciële garanties toevoegen: zij kunnen de omvang, duur en voorwaarden ervan vrij bepalen. Zij kunnen bijvoorbeeld uitgebreide garanties bieden of risico's dekken die niet door wettelijke garanties worden gedekt (verlies, breuk, enz.). Deze eventuele commerciële garanties worden beschreven in het aanvullend beleid Pro-verkoper.
II. BELGIË:
De relevante wettelijke bepalingen zijn de volgende:
- De bepalingen van het Belgisch burgerlijk wetboek met betrekking tot het verbintenissenrecht vindt u hier,
- De bepalingen van het Belgisch burgerlijk wetboek met betrekking tot civielrechtelijke contractuele verantwoordelijkheid vindt u hier.
- De bepalingen van het Belgische Wetboek van economisch recht met betrekking tot de informatie die door Pro-verkopers aan individuele gebruikers (consumenten) moet worden verstrekt, vindt u hier,
- De bepalingen van het Belgische Wetboek van economisch recht met betrekking tot overeenkomsten op afstand tussen verkopers en individuele gebruikers (consumenten) vindt u hier.
Wettelijke garanties
De wettelijke conformiteitsgarantie
Deze garantie geldt zowel voor de verkoop tussen individuele gebruikers als voor de verkoop tussen Pro-verkopers en individuele gebruikers (consumenten), maar in het laatste geval biedt de garantie meer bescherming.
Krachtens artikel 1604 van het Belgisch burgerlijk wetboek dat van toepassing is op verkopen tussen individuele gebruikers (consumenten) en op verkopen gesloten tussen Pro-verkopers en individuele gebruikers (consumenten): “De verkoper moet aan de koper een zaak leveren die met de overeenkomst in overeenstemming is. Levering is de overdracht van de verkochte zaak in de macht en het bezit van de koper.”
Krachtens artikel 1649 van het Belgisch burgerlijk wetboek, dat alleen van toepassing is op verkopen tussen Pro-verkopers en individuele gebruikers (consumenten), stelt deze garantie de koper in staat om: (i) de reparatie of de vervanging van het goed te verkrijgen, of (ii) wanneer deze opties niet mogelijk zijn, ofwel een vermindering van de aankoopprijs indien de koper het goed behoudt, ofwel een volledige terugbetaling van de aankoopprijs indien de koper het goed aan de verkoper terugstuurt. U kunt de wettelijke bepalingen die van toepassing zijn op de verkoop tussen Pro-verkopers en individuele gebruikers (consumenten) hier raadplegen.
De garantie op verborgen gebreken
Verkopers die individuele gebruikers en Pro-verkopers zijn, zijn gebonden aan de garantie op verborgen gebreken voor de producten die zij verkopen op het Vinted-platform.
Krachtens artikel 1641 van het Belgisch burgerlijk wetboek stelt deze garantie de koper in beginsel in staat een vermindering van de koopprijs te verkrijgen indien de koper het goed behoudt, of, indien de koper het goed aan de verkoper teruggeeft, een volledige terugbetaling van de koopprijs te verkrijgen. De koper moet zo snel mogelijk zijn of haar vraag op basis van verborgen gebreken voorleggen. U kunt de toepasselijke wettelijke bepalingen hier raadplegen.
Optionele commerciële garanties
Pro-verkopers kunnen hun eigen commerciële garanties toevoegen: zij kunnen de omvang, duur en voorwaarden ervan vrij bepalen. Zij kunnen bijvoorbeeld uitgebreide garanties bieden of risico's dekken die niet door wettelijke garanties worden gedekt (verlies, breuk, enz.). Deze eventuele commerciële garanties worden beschreven in het aanvullend beleid Pro-verkoper.
III. NEDERLAND:
De relevante wettelijke bepalingen zijn de volgende:
- De bepalingen van het Burgerlijk Wetboek (Nederland) met betrekking tot contractuele verplichtingen vindt u hier,
- De bepalingen van het Burgerlijk Wetboek (Nederland) met betrekking tot civielrechtelijke contractuele verantwoordelijkheid vindt u hier.
- De bepalingen van de Nederlandse Consumentenwet met betrekking tot de informatie die door Pro-verkopers aan individuele gebruikers (consumenten) moet worden verstrekt, vindt u hier,
- De bepalingen van het Nederlandse consumentenwetboek met betrekking tot overeenkomsten op afstand tussen Pro-verkopers en individuele gebruikers (consumenten) zijn hier beschikbaar.
Wettelijke garanties
De wettelijke conformiteitsgarantie
Deze garantie geldt alleen voor verkopen tussen Pro-verkopers en individuele gebruikers (consumenten). Ingevolge artikel 7:17 van het Burgerlijk Wetboek stelt deze garantie de koper in beginsel in staat om: (i) herstel of vervanging van de zaak te verkrijgen, of (ii) wanneer dergelijke opties niet mogelijk zijn, hetzij een vermindering van de koopprijs indien de koper de zaak behoudt, hetzij een volledige terugbetaling van de koopprijs indien de koper de zaak aan de Pro-verkoper retourneert. U kunt de toepasselijke wettelijke bepalingen hier raadplegen.
Optionele commerciële garanties
Pro-verkopers kunnen hun eigen commerciële garanties toevoegen: zij kunnen de omvang, duur en voorwaarden ervan vrij bepalen. Zij kunnen bijvoorbeeld uitgebreide garanties bieden of risico's dekken die niet door wettelijke garanties worden gedekt (verlies, breuk, enz.). Deze eventuele commerciële garanties worden beschreven in het aanvullend beleid Pro-verkoper.
IV. SPANJE:
De relevante wettelijke bepalingen zijn de volgende:
- De bepalingen van het Spaans burgerlijk wetboek met betrekking tot het verbintenissenrecht vindt u hier.
- De bepalingen van het Spaans burgerlijk wetboek met betrekking tot het civielrechtelijke contractuele verantwoordelijkheid vindt u hier.
- De bepalingen van de Spaanse consumentenbeschermingswet 1/2007 van 16 november 2007 met betrekking tot de informatie die door Pro-verkopers aan individuele gebruikers (consumenten) moet worden verstrekt, zijn hier beschikbaar.
- De bepalingen van de Spaanse wet inzake consumentenbescherming 1/2007 van 16 november 2007 met betrekking tot overeenkomsten op afstand tussen Pro-verkopers en individuele gebruikers (consumenten) zijn hier beschikbaar.
Wettelijke garanties
De wettelijke conformiteitsgarantie
Deze garantie geldt alleen voor verkopen tussen Pro-verkopers en individuele gebruikers (consumenten).
Overeenkomstig artikel 114 en volgende van de Spaanse wet op de consumentenbescherming 1/2007 van 16 november 2007, stelt deze garantie de koper in beginsel in staat om: (i) de reparatie of de vervanging van het artikel te verkrijgen, of (ii) wanneer dergelijke opties niet mogelijk zijn, hetzij een vermindering van de aankoopprijs indien de koper het artikel behoudt, hetzij een volledige terugbetaling van de aankoopprijs indien de koper het artikel aan de verkoper retourneert.
De garantie op verborgen gebreken
Verkopers die individuele gebruikers zijn (consumenten) en Pro-verkopers zijn gebonden aan de garantie op verborgen gebreken voor de producten die zij verkopen op het Vinted-platform.
Overeenkomstig artikel 1484 en volgende van het Spaanse burgerlijk wetboek kan de koper op grond van deze garantie in beginsel: (i) een vermindering van de koopprijs verkrijgen indien de koper het goed behoudt, of, (ii) indien de koper het goed aan de verkoper teruggeeft, de volledige terugbetaling van de koopprijs verkrijgen. De verjaring van dit rechtsmiddel is bepaald op 6 maanden gerekend vanaf de ontvangst van een artikel door de koper.
Optionele commerciële garanties
Pro-verkopers kunnen hun eigen commerciële garanties toevoegen: zij kunnen de omvang, duur en voorwaarden ervan vrij bepalen. Zij kunnen bijvoorbeeld uitgebreide garanties bieden of risico's dekken die niet door wettelijke garanties worden gedekt (verlies, breuk, enz.). Deze eventuele commerciële garanties worden beschreven in het aanvullend beleid Pro-verkoper.
V. LUXEMBURG:
De relevante wettelijke bepalingen zijn de volgende:
- De bepalingen van het Luxemburgs burgerlijk wetboek met betrekking tot het verbintenissenrecht (artikel 1101 en volgende);
- De bepalingen van het Luxemburgs burgerlijk wetboek inzake civielrechtelijke aansprakelijkheid (artikel 1142 en volgende, artikel 1382);
- De bepalingen van het Luxemburgse consumentenwetboek met betrekking tot de informatie die door Pro-verkopers aan individuele gebruikers (consumenten) moet worden verstrekt (artikel L.111-1 en volgende); en
- De bepalingen van de Luxemburgse consumentenwetgeving betreffende overeenkomsten op afstand tussen verkopers en individuele gebruikers (consumenten) (artikel L.221-1 en volgende).
Wettelijke garanties
De wettelijke conformiteitsgarantie
Deze garantie geldt alleen voor verkopen tussen Pro-verkopers en individuele gebruikers (consumenten).
Krachtens artikel L. 212-3 van de Luxemburgse consumentenwet, stelt deze garantie de koper in beginsel in staat om: (i) de reparatie of de vervanging van het goed te verkrijgen, of (ii) wanneer deze opties niet mogelijk zijn, hetzij een vermindering van de koopprijs indien de koper het goed behoudt, hetzij een volledige terugbetaling van de koopprijs indien de koper het goed aan de verkoper retourneert. U kunt de toepasselijke wettelijke bepalingen hier raadplegen.
De garantie op verborgen gebreken
Verkopers die individuele gebruikers en Pro-verkopers zijn, zijn gebonden aan de garantie op verborgen gebreken voor de producten die zij verkopen op het Vinted-platform.
Krachtens artikel 1641 van het Luxemburgs burgerlijk wetboek kan de koper dankzij deze garantie in beginsel een vermindering van de koopprijs verkrijgen indien hij het goed behoudt, of, indien hij het goed aan de verkoper terugbezorgt, een volledige terugbetaling van de koopprijs verkrijgen.
De verjaringstermijn van dit rechtsmiddel bedraagt 1 jaar vanaf de ontdekking van de gebreken door de koper. U kunt de toepasselijke wettelijke bepalingen hier raadplegen.
Optionele commerciële garanties
Pro-verkopers kunnen hun eigen commerciële garanties toevoegen: zij kunnen de omvang, duur en voorwaarden ervan vrij bepalen. Zij kunnen bijvoorbeeld uitgebreide garanties bieden of risico's dekken die niet door wettelijke garanties worden gedekt (verlies, breuk, enz.). Deze eventuele commerciële garanties worden beschreven in het aanvullend beleid Pro-verkoper.
VI. ITALIË:
De relevante wettelijke bepalingen zijn de volgende:
- De bepalingen van het Italiaans Burgerlijk Wetboek met betrekking tot het verbintenissenrecht vindt u hier (artikel 1173 en volgende van het Italiaans burgerlijk wetboek),
- De bepalingen van het Italiaans burgerlijk wetboek met betrekking tot civielrechtelijke contractuele verantwoordelijkheid vindt u hier (artikel 1218 en volgende van het Italiaans burgerlijk wetboek).
- De bepalingen van het Italiaans burgerlijk wetboek met betrekking tot de wettelijke garantie voor gebrekkige producten vindt u hier (artikel 1487 en volgende van het Italiaans burgerlijk wetboek).
- De bepalingen van de Italiaanse consumentenwet met betrekking tot de wettelijke garantie bij gebrek aan overeenstemming vindt u hier (Artikelen 128 en volgende van de Italiaanse Consumentenwet)
- De bepalingen van de Italiaanse consumentenwet met betrekking tot de informatie die door Pro-verkopers aan individuele gebruikers (consumenten) moet worden verstrekt, met inbegrip van andere bepalingen inzake op afstand gesloten overeenkomsten tussen Pro-verkopers en individuele gebruikers (consumenten), vindt u hier (artikel 49 en volgende van de Italiaanse consumentenwet).
Wettelijke garanties
De wettelijke conformiteitsgarantie
a) Transacties tussen Pro-verkoper en individuele gebruiker (als koper)
Krachtens artikel 130 van de Italiaanse consumentenwetgeving stelt deze garantie de koper in staat om (i) de reparatie of de vervanging van het artikel te verkrijgen, of (ii) wanneer dergelijke opties niet mogelijk zijn, hetzij een vermindering van de aankoopprijs indien de koper het artikel behoudt, hetzij een volledige terugbetaling van de aankoop indien de koper het artikel naar de verkoper terugstuurt.
Volgens artikel 132 van de Italiaanse consumentenwetgeving is de verjaringstermijn voor bovengenoemde rechtsmiddelen voor nieuwe goederen twee jaar vanaf de levering van de zaak aan de koper, mits deze de Verkoper binnen twee maanden na de ontdekking van de gebreken hiervan in kennis stelt. Deze kennisgeving is echter niet vereist wanneer de Verkoper het bestaan van het gebrek aan conformiteit heeft erkend of verborgen heeft gehouden. De procedure tot handhaving van het door de Verkoper niet frauduleus verborgen gebrek aan overeenstemming vervalt in elk geval na 26 maanden vanaf de levering van de goederen.
Overeenkomstig artikel 134 van de Italiaanse consumentenwetgeving kan bovengenoemde verjaringstermijn voor tweedehands goederen (beperkt tot gebreken die niet het gevolg zijn van normaal gebruik van de goederen) niet tot minder dan één jaar worden teruggebracht.
Krachtens artikel 134 van de Italiaanse consumentenwetgeving zijn alle contractuele bepalingen of overeenkomsten die tussen de individuele gebruiker (consument) en de Pro-verkoper zijn gesloten voordat het gebrek aan overeenstemming ter kennis van de Pro-verkoper is gebracht, en die rechtstreeks of onrechtstreeks afstand doen van de rechten die voortvloeien uit de bovengenoemde wettelijke garantie, niet bindend voor de individuele gebruiker (consument).
U kunt de toepasselijke wettelijke bepalingen hier raadplegen (artikel 128 en volgende van de Italiaanse Consumentenwet).
b) Transacties tussen individuele gebruikers en transacties tussen Pro-verkopers
Overeenkomstig artikel 1490 van het Italiaans burgerlijk wetboek: “De verkoper dient ervoor te zorgen dat het artikel verkocht wordt zonder gebreken die het ongeschikt maken voor het bedoelde gebruik of de waarde ervan aanzienlijk verlagen.” Desalniettemin bepaalt artikel 1491 van het Italiaans burgerlijk wetboek dat “De garantie niet verschuldigd is indien bij het aangaan van de overeenkomst de koper zich bewust was van de gebreken van het artikel; bovendien is de garantie niet verschuldigd indien de gebreken gemakkelijk identificeerbaar waren, tenzij de verkoper verklaard had dat het artikel geen gebreken had”.
Deze wettelijke garantie kan de koper in staat stellen de koopovereenkomst te ontbinden of een vermindering van de betaalde prijs te verkrijgen. Bovendien moet de Verkoper de koper schadevergoeding betalen (inclusief voor schade afkomstig van de gebreken van de goederen), tenzij de verkoper bewijst dat hij of zij niet nalatig heeft gehandeld.
De verjaringstermijn van de bovengenoemde rechtsmiddelen bedraagt 1 jaar vanaf de levering van de zaak, mits de koper de verkoper binnen 8 dagen na de ontdekking van de gebreken in kennis stelt (tenzij de wet een andere termijn voorschrijft of de partijen een andere termijn zijn overeengekomen). In het geval dat de verkoper het bestaan van de gebreken erkend heeft of dit bewust heeft achtergehouden, is een dergelijk termijn om de verkoper in kennis te stellen echter niet van toepassing.
De hierboven genoemde wettelijke garantie is niet van toepassing indien de verkoper en de koper overeenkomen deze uit te sluiten of te verminderen, zowel wat betreft de duur, opzegtermijn en /of rechtsmiddelen (bijvoorbeeld indien de verkoper dit in het beschrijvende gedeelte van zijn/haar advertentie aangeeft). U kunt de van toepassing zijnde wettelijke bepalingen hier (artikelen 1487 en volgende van het Italiaanse burgerlijk wetboek) raadplegen.
De garantie op verborgen gebreken
Verkopers die individuele gebruikers en Pro-verkopers zijn, zijn gebonden aan de garantie op verborgen gebreken voor de producten die zij verkopen op het Vinted-platform.
In de transacties tussen Pro-verkopers en tussen individuele gebruikers, krachtens artikel 1490 van het Italiaanse burgerlijk wetboek: is elke overeenkomst tussen de verkoper en de koper "die ertoe strekt de garantie uit te sluiten of te beperken, niet van kracht indien de verkoper de gebreken van de zaak opzettelijk voor de koper verborgen heeft gehouden". In de transacties tussen Pro-verkopers en de individuele gebruiker als koper, is krachtens artikel 134 van de Italiaanse consumentenwetgeving elke uitsluiting of beperking van de wettelijke garantie (zowel met betrekking tot zichtbare als verborgen gebreken) die tussen de Pro-verkoper en de consument is overeengekomen, voor deze laatste niet bindend.
Derhalve wordt, bij iedere transactie een verborgen gebrek als elk ander gebrek behandeld. Daarom heeft de koper in geval van verborgen gebreken recht op de wettelijke garanties zoals vermeld in paragraaf (a) hierboven (in geval van transacties tussen Pro-verkopers en individuele gebruiker als koper) en paragraaf (b) hierboven (in geval van transacties tussen Pro-verkopers of tussen individuele gebruikers).
Optionele commerciële garanties
Pro-verkopers kunnen hun eigen commerciële garanties toevoegen: zij kunnen de omvang, duur en voorwaarden ervan vrij bepalen. Zij kunnen bijvoorbeeld uitgebreide garanties bieden of risico's dekken die niet door wettelijke garanties worden gedekt (verlies, breuk, enz.). Deze eventuele commerciële garanties worden beschreven in het aanvullend beleid Pro-verkoper.
VII. PORTUGAL
De relevante wettelijke bepalingen zijn de volgende:
- De bepalingen van het Portugese burgerlijk wetboek betreffende het verbintenissenrecht vindt u hier (artikelen 397 e.v. van het Portugese Burgerlijk Wetboek),
- De bepalingen van het Portugese burgerlijk wetboek met betrekking tot de contractuele wettelijke aansprakelijkheid vindt u hier (artikelen 798 en volgende van het Portugese Burgerlijk Wetboek).
- De bepalingen van het Portugese burgerlijk wetboek met betrekking tot de wettelijke garantie voor producten met gebreken vindt u hier (artikelen 913 en volgende van het Portugese burgerlijk wetboek).
- De bepalingen van de toepasselijke Portugese wetgeving met betrekking tot de wettelijke garantie bij gebrek aan overeenstemming vindt u hier.
- De bepalingen van de toepasselijke Portugese wetgeving met betrekking tot de informatie die door Pro-verkopers aan individuele gebruikers (consumenten) moet worden verstrekt, met inbegrip van andere bepalingen over overeenkomsten op afstand tussen Pro-verkopers en individuele gebruikers (consumenten), vindt u hier (artikel 4 van het wetsbesluit nr. 24/2014, van 14 februari).
Wettelijke garanties
De wettelijke conformiteitsgarantie
Pro-verkopers zijn gebonden aan de wettelijke conformiteitsgarantie voor de producten die zij verkopen aan individuele gebruikers (consumenten) op het Vinted-platform.
Krachtens artikel 4 van wetsbesluit nr. 67/2003 van 8 april kan de koper dankzij deze garantie in principe de reparatie of de vervanging van het goed verkrijgen, of een vermindering van de koopprijs indien de koper het goed behoudt, of, indien de koper het goed aan de verkoper terugbezorgt, de ontbinding van de overeenkomst met volledige terugbetaling van de koopprijs. De garantie heeft een looptijd van twee jaar, maar kan tot één jaar worden beperkt in geval van tweedehands goederen.
De garantie op verborgen gebreken
Deze garantie geldt indien het artikel ongeschikt is voor het gebruik dat gewoonlijk van een dergelijk artikel mag worden verwacht, niet overeenstemt met de door de Verkoper gegeven beschrijving of niet de specifieke eigenschappen bezit die aan de koper zijn meegedeeld.
Deze garantie geldt ongeacht de hoedanigheid van de partijen die het contract hebben gesloten, wat betekent dat zij betrekking heeft op alle verkopen die worden gesloten tussen Pro-verkopers en individuele gebruikers, tussen uitsluitend Pro-verkopers of tussen uitsluitend individuele gebruikers.
In dergelijke gevallen kan de koper de verkoper vragen:
- Het artikel repareren of vervangen; of
- De prijs verhoudingsgewijs te verlagen en het goed te behouden, zolang uit de omstandigheden blijkt dat de koper het goed zonder dwaling of opzettelijk wangedrag ook tegen een lagere prijs zou hebben verworven; of
De koper kan de overeenkomst ook ontbinden in geval van een fout of opzettelijke fout, met inachtneming van de wettelijke voorschriften.
De koper heeft dertig dagen om zich op deze garantie te beroepen, gerekend vanaf de datum waarop hij kennis heeft gekregen van het gebrek, en wel binnen zes maanden na de levering van het goed. Dit recht komt bovenop de wettelijke conformiteitsgarantie.
Krachtens de artikelen 905 en 912 ex vi artikel 913 en 914 van het Portugese burgerlijk wetboek kan de koper op grond van deze garantie verkrijgen: (i) de reparatie of de vervanging van de zaak, (ii) de evenredige vermindering van de koopprijs indien de koper de zaak behoudt, wanneer uit de omstandigheden blijkt dat de koper de zaak zonder fout of opzettelijk wangedrag ook tegen een lagere prijs zou hebben verworven, of (iii) de ontbinding van de overeenkomst, in geval van fout of opzettelijk wangedrag, overeenkomstig de toepasselijke wettelijke voorschriften.
Optionele commerciële garanties
Pro-verkopers kunnen hun eigen commerciële garanties toevoegen: zij kunnen de duur en de voorwaarden ervan vrij bepalen. Zij kunnen uitgebreide garanties bieden of risico's dekken die niet door wettelijke garanties worden gedekt (verlies, breuk, enz.). Deze eventuele commerciële garanties worden beschreven in het aanvullend beleid Pro-verkoper.