VINTED Gids voor PRO-VERKOPERS
VINTED-GIDS VOOR PRO-VERKOPERS
Je kunt nu artikelen verkopen op Vinted als je als professional geregistreerd bent als zelfstandig ondernemer, non-profitorganisatie of bedrijf in een van de markten waar Vinted Pro beschikbaar is. We zullen naar je verwijzen als Pro-verkoper en je zult op Vinted te herkennen zijn aan het Pro-label naast je naam en het artikel dat je verkoopt. Lees verder voor meer informatie over hoe dit werkt en wat je rechten en plichten zijn als Pro-verkoper op Vinted.
Deze gids is bedoeld om praktische informatie te geven. De volledige wettelijke regels van de Vinted Pro-service worden bepaald door de algemene voorwaarden van Vinted, de algemene voorwaarden van Vinted Pro en de Catalogusregels, en die hebben voorrang op alles wat we in deze gids zeggen.
- OVER VINTED PRO
Waar is Vinted Pro beschikbaar?
Vinted Pro is beschikbaar voor professionele verkopers die in de volgende landen geregistreerd zijn:
- Frankrijk
- Nederland
- België
- Luxemburg
- Italië
- Spanje
- Portugal
Het kan zijn dat we in de toekomst meer landen toevoegen. Misschien zie je in andere landen wel Pro-verkopers als onderdeel van een bètatest.
Is het verplicht om je te registreren als Pro-verkoper?
Als je in een professionele hoedanigheid verkoopt op Vinted, moet je jezelf aangeven als 'Pro-verkoper' op Vinted.
Als je dit niet doet, kunnen er in overeenstemming met de Richtlijn consumentenrechten en de Richtlijn oneerlijke handelspraktijken van de Europese Unie sancties volgen, die kunnen verschillen afhankelijk van het land waar je geregistreerd bent. Meer informatie over consumentenrechten in de EU vind je hier.
Daarnaast ben je, indien van toepassing, zelf verantwoordelijk voor de registratie bij het handelsregister van je land en voor het voldoen aan je sociale en fiscale verplichtingen.
Houd er rekening mee dat we je ook kunnen vragen om een Pro-gebruikersaccount aan te maken als we over informatie beschikken waaruit blijkt dat je aan de relevante criteria voldoet. Neem dit verzoek dan serieus, want we kunnen je toegang tot Vinted blokkeren als je je niet registreert als Pro-gebruiker terwijl je wel voldoet aan de criteria om als professional te worden beschouwd.
- NUTTIGE INFORMATIE OVER HET EU-CONSUMENTENRECHT
- Artikelen verkopen als Pro-verkoper: je verplichtingen
Als je als Pro-verkoper artikelen op Vinted adverteert en verkoopt aan consumenten, moet je je houden aan:
- De algemene voorwaarden van Vinted, de algemene voorwaarden van Vinted Pro, onze Catalogusregels en je eigen aanvullende beleid (zoals hieronder uitgelegd); en
- Alle toepasselijke wet- en regelgeving, in het bijzonder de consumentenwetgeving.
Op de volgende websites van de Europese Unie vind je aanvullende informatie en educatief materiaal over het consumentenrecht:
- Voor informatie over consumentenrechten en andere verplichtingen bij het zakendoen in Europa: https://europa.eu/youreurope/business/index_nl.htm
- Voor educatief materiaal over het consumentenrecht: https://www.consumerlawready.eu/
- Eerlijke praktijken toepassen
Je moet altijd eerlijke praktijken aanhouden in je relaties met kopers of potentiële kopers.
Een oneerlijke handelspraktijk is een handelspraktijk die in strijd is met de vereisten van professionele zorgvuldigheid en die het gedrag van de consument verstoort of aanzienlijk kan verstoren. Voorbeelden van dergelijke praktijken zijn misleidende en agressieve handelspraktijken.
- Misleidende handelspraktijken zijn praktijken die onjuiste informatie bevatten of de consument op enigerlei wijze bedriegen of kunnen bedriegen, zelfs als de informatie feitelijk correct is, en waardoor de consument een beslissing over een transactie neemt die deze normaal niet zou nemen. De informatie kan betrekking hebben op, maar is niet beperkt tot, de volgende aspecten:
- Belangrijkste kenmerken van het product
- Je identiteit als professionele verkoper
- Prijs
- De behoefte aan onderhoud, een onderdeel, vervanging of reparatie
- Een agressieve handelspraktijk wordt gekenmerkt door de druk die op de consument wordt uitgeoefend om deze over de streep te trekken of diens keuzes sterk te beïnvloeden. Een handelspraktijk wordt als agressief beschouwd als deze het gevolg is van herhaalde en aanhoudende acties, ongepaste beïnvloeding of fysieke of morele dwang, zoals in de volgende gevallen:
- Belemmert de keuzevrijheid van een consument of zal die waarschijnlijk aanzienlijk belemmeren
- Beïnvloedt de toestemming van een consument zodanig dat deze niet langer als geldig kan worden beschouwd
- Verhindert de uitoefening van de contractuele rechten van een consument
Lees meer over oneerlijke handelspraktijken op deze EU-website.
- (Potentiële) kopers alle verplichte informatie geven
Als je een artikel uploadt, moet je (potentiële) kopers alle verplichte informatie geven. Dit omvat een beschrijving van de “essentiële kenmerken” van het artikel (d.w.z. de belangrijkste eigenschappen, zoals maat, kleur, materiaal, merk, milieukenmerken, enz.), de prijs, informatie over je identiteit en contactgegevens, betaal- en leveringsmethoden, herroepingsrecht, wettelijke garanties en hoe eventuele problemen worden behandeld.
Waar van toepassing moet je (potentiële) kopers ook informeren over eventuele naverkoopdiensten en commerciële garanties die je biedt. Voor artikelen die je op Vinted adverteert, wordt deze informatie opgenomen in:
- De advertentie die je voor je artikel maakt. Je kunt gratis zoveel artikelen uploaden als je wilt. Je moet voldoen aan de Catalogusregels, de algemene voorwaarden van Vinted en de algemene voorwaarden van Vinted Pro.
Je moet een paar foto's van het artikel uploaden en het zo nauwkeurig mogelijk beschrijven, vermelden of het beschadigd of defect is en duidelijk de prijs opgeven. Raadpleeg de Helpdesk voor meer informatie en tips over hoe je artikelen uploadt.
- Algemene voorwaarden van Vinted Pro. Om je te helpen sneller te verkopen, hebben we standaard verkoopvoorwaarden opgesteld die van toepassing zijn op alle verkopen die je via Vinted doet. Ze bevatten al veel informatie die wettelijk verplicht is en weerspiegelen jouw wettelijke verplichtingen en de wettelijke rechten van de kopers.
- Je Aanvullende beleid dat je aanmaakt in de instellingen van je Pro-account. Omdat sommige verplichte informatie heel specifiek is voor jouw bedrijf en de artikelen die je verkoopt, moet je de algemene voorwaarden van Vinted Pro vervolledigen met je eigen Aanvullende beleid. In de instellingen van je Vinted Pro-account kun je deze informatie toevoegen.
Houd er bij het opstellen van je Aanvullend beleid rekening mee dat het op een duidelijke en begrijpelijke manier geschreven moet zijn. Als je beleid onduidelijk is, zal Vinted, een bemiddelaar of een rechtbank het in het voordeel van de consument interpreteren.
Je beleid moet ook voldoen aan de wet en in overeenstemming zijn met de algemene voorwaarden van Vinted Pro en de algemene voorwaarden van Vinted, en mag hier niet van afwijken (tenzij er verplichtingen van jouw kant in staan die gunstiger zijn voor kopers).
Om je te helpen door al deze verplichtingen te navigeren, vind je in de onderstaande tabel een overzicht van de verplichte informatie die je moet weergeven en waar:
Benodigde informatie |
Wie moet ervoor zorgen? |
Waar? |
Belangrijkste kenmerken van het artikel (gedetailleerde beschrijving) |
Pro-verkoper |
Op je artikelpagina |
Artikelprijs (inclusief btw en alle andere toepasselijke belastingen) |
Pro-verkoper |
Op je artikelpagina |
Jouw naam of de naam van je organisatie (dezelfde die je bij de registratie aan Vinted hebt verstrekt) |
Pro-verkoper |
Op je profielpagina en in je Aanvullende beleid |
Het adres van je bedrijf en, indien verschillend, dat van de statutaire zetel, je telefoonnummer en e-mailadres (hetzelfde dat je bij de registratie aan Vinted hebt verstrekt) |
Pro-verkoper |
Op je profielpagina, in je Aanvullende beleid en in de orderbevestiging die naar de koper wordt gemaild |
Je handelsregistratienummer, indien van toepassing (hetzelfde dat je bij de registratie aan Vinted hebt verstrekt) |
Pro-verkoper |
In je Aanvullende beleid |
Je individuele belastingidentificatienummer, als jij btw-plichtig bent of je bedrijf dat is |
Pro-verkoper |
In je Aanvullende beleid |
Betaalmethoden |
Vinted |
In de algemene voorwaarden van Vinted Pro en bij het betalen |
Leveringsdatum of -termijn en pakketdiensten |
Vinted |
In de algemene voorwaarden van Vinted Pro en bij het betalen |
Bestaan van een wettelijke garantie van overeenstemming |
Vinted |
In de algemene voorwaarden van Vinted Pro |
Procedures voor het uitoefenen van de wettelijke garantie van overeenstemming (hoe kopers contact met je kunnen opnemen) |
Pro-verkoper |
In je Aanvullende beleid |
Bestaan van een wettelijke garantie tegen verborgen gebreken |
Vinted |
In de algemene voorwaarden van Vinted Pro |
Procedures voor het uitoefenen van de wettelijke garantie tegen verborgen gebreken (hoe kopers contact met je kunnen opnemen) |
Pro-verkoper |
In je Aanvullende beleid |
Algemene informatie over het herroepingsrecht van de koper (de voorwaarden, de termijn, de wijze van uitoefening) en de standaardvorm ervan |
Vinted |
In de algemene voorwaarden van Vinted Pro |
Je retourbeleid dat van toepassing is wanneer kopers besluiten het artikel toch niet te kopen (optioneel). Bijvoorbeeld: bied je gratis retourzendingen aan of moet de koper de retourkosten dragen? Wil je retourzendingen toestaan na de wettelijke herroepingstermijn van 14 dagen? |
Pro-verkoper |
In je Aanvullende beleid |
Bestaan van commerciële garanties en procedures om deze uit te oefenen (optioneel) |
Pro-verkoper |
In je Aanvullende beleid |
Naverkoopdiensten (optioneel) |
Pro-verkoper |
In je Aanvullende beleid |
Procedures voor het afhandelen van klachten tegen jou |
Pro-verkoper |
In je Aanvullende beleid |
Mogelijkheid om een beroep te doen op een consumentenbemiddelaar en de naam van die bemiddelaar |
Pro-verkoper en Vinted |
In je Aanvullende beleid en in de algemene voorwaarden van Vinted Pro |
Link naar het Europese platform voor onlinegeschillenbeslechting (ODR) |
Pro-verkoper en Vinted |
In je Aanvullende beleid en in de algemene voorwaarden van Vinted |
Samen vormen de algemene voorwaarden van Vinted Pro, de algemene voorwaarden van Vinted en je Aanvullende beleid een bindend contract tussen jou en de koper.
- Het herroepingsrecht van kopers
Wat is het herroepingsrecht?
Een consument die online een artikel koopt, beschikt over een wettelijk herroepingsrecht gedurende 14 kalenderdagen vanaf de dag na de levering van het artikel. Als deze termijn afloopt op een zaterdag, zondag of feestdag, wordt deze verlengd tot de eerstvolgende werkdag.
We berekenen de eerste dag van deze 14-daagse periode op basis van de informatie die de pakketdienst heeft verstrekt.
Om het herroepingsrecht uit te oefenen, kan de koper:
- op de site of in de app van Vinted op de knop 'Ik heb een probleem' drukken in de chat met jou
- het herroepingsformulier dat in de algemene voorwaarden van Vinted Pro staat naar jou opsturen, of
- een andere eenduidige verklaring afleggen waarin de koper de wens om de verkoop ongedaan te maken kenbaar maakt. De koper hoeft geen reden of rechtvaardiging te geven voor deze beslissing.
Je kunt er ook voor kiezen om de koper het herroepingsformulier op je website te laten invullen, als je een website hebt. In dat geval moet je zo snel mogelijk en op een duurzame manier, bijvoorbeeld per e-mail, de ontvangst van de herroeping bevestigen.
De koper moet de artikelen zonder onnodige vertraging en uiterlijk binnen 14 dagen vanaf de dag waarop deze de herroepingsbeslissing heeft gecommuniceerd, naar je terugsturen of retourneren, tenzij je aanbiedt de artikelen zelf bij de koper af te halen.
De koper draagt de directe kosten voor het terugsturen van de artikelen, maar je kunt in je Aanvullende beleid ook aanbieden deze kosten zelf te dragen.
Als de koper een beroep maakt op het herroepingsrecht, wordt het volledige betaalde bedrag terugbetaald, inclusief de verzendkosten. De koper moet het bedrag zonder onnodige vertraging terugbetaald krijgen, uiterlijk binnen 14 dagen na de datum waarop je het artikel hebt teruggekregen van de consument of een bewijs hebt ontvangen dat het artikel is verzonden, afhankelijk van wat het eerst gebeurt.
De koper moet worden terugbetaald via dezelfde betaalmethode als waarmee de oorspronkelijke transactie is verricht, tenzij de koper uitdrukkelijk heeft ingestemd met het gebruik van een andere betaalmethode en op voorwaarde dat de terugbetaling voor de koper geen kosten met zich meebrengt.
BELANGRIJK: Betaal de koper niet zelf terug (tenzij het verkoopbedrag al naar je bankrekening is overgemaakt door de aanbieder van het geïntegreerde betalingssysteem). Als de koper recht heeft op terugbetaling en het herroepingsrecht initieert via Vinted door op de knop 'Ik heb een probleem' te drukken, verlenen wij de terugbetaling via het geïntegreerde betalingssysteem.
Dit herroepingsrecht is niet van toepassing in bepaalde door de wet voorziene uitzonderingen, zoals:
- artikelen die zijn gemaakt naar wens van de koper of die duidelijk zijn gepersonaliseerd
- Verzegelde artikelen die vanwege gezondheidsoverwegingen of hygiënische redenen niet mogen worden geretourneerd en na levering niet meer verzegeld waren.
Meer informatie over het herroepingsrecht vind je op deze EU-website.
- Wettelijke garanties
Artikelen die je op Vinted verkoopt als Pro-verkoper vallen automatisch onder de wettelijke garantie van overeenstemming (als de koper een consument is) en de wettelijke garantie tegen verborgen gebreken.
- Wettelijke garantie tegen ondeugdelijke artikelen: Deze garantie is van toepassing als het artikel niet geschikt is voor het gebruik dat gewoonlijk van een dergelijk artikel wordt verwacht, niet overeenkomt met je beschrijving of niet over de specifieke eigenschappen beschikt die je aan de koper hebt meegedeeld of met de koper bent overeengekomen. In zulke gevallen kan de koper je vragen om:
- het artikel te repareren of te vervangen; of
- als dit niet mogelijk is, (a) de bestelling te annuleren en terug te betalen of (b) het artikel voor een lagere prijs te houden.
De koper heeft twee jaar na levering van het artikel de tijd om een beroep te doen op deze garantie. Tweedehands spullen vallen ook onder de minimumgarantie van twee jaar, maar in sommige EU-landen kun je met de koper een garantieperiode van minder dan 2 jaar overeenkomen, maar niet korter dan 1 jaar.
- Wettelijke garantie tegen verborgen gebreken. Deze garantie is van toepassing als:
- het gebrek op het moment van aankoop al aanwezig maar verborgen was; en
- het gebrek het artikel ongeschikt maakt voor het beoogde doel of het gebruik ervan zodanig vermindert dat de koper het artikel niet of alleen voor een lagere prijs zou hebben gekocht als deze van het gebrek had geweten.
De koper kan een volledige of gedeeltelijke terugbetaling krijgen, en ook een vergoeding als het artikel schade heeft veroorzaakt. De koper moet binnen twee jaar na de ontdekking van het gebrek contact met je opnemen. Deze garantie kan tot vijf jaar na aankoop worden ingeroepen.
- Optionele commerciële garanties. Als je wilt, kun je ook je eigen commerciële garanties toevoegen en de reikwijdte, duur en voorwaarden vrij definiëren. Je kunt bijvoorbeeld uitgebreide garanties bieden of risico's dekken die niet door wettelijke garanties worden gedekt (verlies, stukgaan, enz.). Als je deze commerciële garanties biedt, moeten ze in je Aanvullende beleid staan.
Meer informatie over wettelijke garanties vind je op deze EU-website.
Jij bent als enige aansprakelijk jegens kopers voor de verkoop van je artikelen, in het bijzonder met betrekking tot de wettelijke garanties. Als tussenpersoon zijn wij geen partij in jouw transacties met kopers en kunnen we niet aansprakelijk worden gesteld.
- Problemen met kopers oplossen
Als je een probleem hebt met een consument, kijk dan op deze EU-website om te zien welke opties je hebt om het geschil op te lossen.
- Problemen met Vinted oplossen
Als je een Pro-verkoper bent en de Klantenservice niet binnen 1 maand na het indienen van je klacht via ons geschillenformulier contact met je opneemt, of als je niet tevreden bent met het resultaat, kunnen we blijven proberen om het probleem onderling op te lossen of een bemiddelingsdienst gebruiken voordat er een rechtszaak wordt aangespannen. Als we bemiddeling gebruiken, gebruiken we een geregistreerde bemiddelaar van een van de bemiddelingscentra die worden genoemd in de algemene voorwaarden van Vinted Pro.
- Effectiviteit van het interne klachtenafhandelingssysteem voor Pro-verkopers
In 2023 ontving Vinted 80.586 klachten van Pro-verkopers. De gemiddelde tijd die nodig is om klachten te behandelen is 2 dagen.
Klachten van Pro-verkopers:
Soort klachten |
Totaal aantal ontvangen klachten (verzoeken)* * Allemaal opgelost in 2023. |
Gemiddelde tijd die Vinted nodig heeft om klachten te verwerken (in dagen) |
Kwaliteit van de bestelling |
12.205 |
4,1 |
Catalogusartikelen |
7821 |
0,8 |
Verzending en levering |
17.934 |
2,6 |
Betalingen en veiligheid |
37.836 |
1,4 |
Bruikbaarheid |
4665 |
1,9 |
Overig |
125 |
0,7 |
Neem contact met ons op
Als je met ons wilt praten, kan dat via dit formulier.
Let op: houd er rekening mee dat de onderstaande informatie alleen ter informatie dient met betrekking tot de belasting over de toegevoegde waarde (hierna - btw). Dit is geen belastingadvies. Volg daarom de officiële richtlijnen van de belastingdienst van het land van vestiging (”vestigingsplaats”) en vraag deze indien nodig om hulp.
1. BTW-REGISTRATIE
1.1 Wat betekent btw-registratie?
Zodra uw totale omzet (gedurende de laatste 12 maanden) de btw-drempel overschrijdt, betekent dit dat u verplicht bent om u als btw-plichtige te registreren en dat al uw volgende verkopen btw-plichtig zijn. Het algemene overzicht van een geregistreerde btw-plichtige is als volgt:
- U brengt verkoop-btw in rekening op uw verkochte artikelen door deze op te nemen in de vraagprijs van uw artikel.
- U trekt het btw-voorbedrag voor de door u gekochte goederen of diensten af.
- U berekent de verschuldigde btw, doet btw-aangifte en betaalt de verschuldigde btw aan uw lokale belastingdienst.
- Indien relevant geeft u uw verkopen aan andere landen op.
1.2 Wanneer moet ik mij registreren als btw-plichtige?
Btw-registratie is verplicht wanneer het totale jaarlijkse verkoopbedrag een bepaalde drempel overschrijdt. De drempel hangt af van het land van vestiging (uw vestigingsplaats).
Hier vindt u meer informatie over lokale btw-verplichtingen:
Deze voorwaarde is van toepassing op uw totale inkomsten gedurende de laatste 12 maanden. Met andere woorden, als u buiten Vinted om verkoopt, moeten deze verkopen ook worden opgenomen in de totale belastbare inkomsten.
U kunt zich ook vrijwillig voor btw registreren, zelfs als het totale verkoopbedrag lager is dan hierboven aangegeven.
1.3 Hoe registreer ik mij als btw-plichtige? Wat zijn mijn verplichtingen als btw-betaler?
- Dien een verzoek in voor btw-registratie in het desbetreffende land.
- Pas het/de overeenkomstige btw-tarief/btw-tarieven toe op artikelen die in dat land worden verkocht.
- Geef indien nodig een factuur uit in overeenstemming met de belastingvereisten van het betreffende land.
- Doe btw-aangifte bij de belastingdienst van het desbetreffende land.
- Betaal de overeenkomstige belasting aan de belastingdienst van het land.
1.4 Ik verkoop artikelen op Vinted. Betekent dit automatisch dat ik mij voor btw-doeleinden moet registreren?
Nee. Zolang het totale volume van de verkochte artikelen de btw-registratielimiet van uw land van vestiging niet overschrijdt, opereert u als een klein bedrijf en wordt u geclassificeerd als een klein bedrijf volgens de belastingvrijstellingsregeling voor kleine bedrijven. Dit betekent dat verkopen via de website van Vinted niet onderhevig zijn aan btw. Vergeet niet dat u in bepaalde gevallen verantwoordelijk kunt zijn voor het uitgeven van facturen voor verkochte artikelen (u vindt meer informatie in rubriek 3 ”Facturering & Aangifte”).
Bepaalde btw-verplichtingen voor verkopen buiten uw land van vestiging en voor facturen die u van Vinted ontvangt (d.w.z. voor verzending en extra zichtbaarheidsdiensten) zijn nog steeds van toepassing.
2. VERKOOP-BTW
2.1 Ik ben een btw-geregistreerde Pro-verkoper. Welk btw-tarief moet ik vermelden bij mijn artikelen?
De vraagprijs moet inclusief alle bijbehorende belastingen zijn, dus ook inclusief het btw-bedrag. Wanneer u een artikel aanbiedt, weet u niet waar uw koper gevestigd zal zijn, wat van invloed is op het btw-tarief.
Als uw belangrijkste kopers in hetzelfde land gevestigd zijn als u, kunt u dus een standaard of verlaagd btw-tarief toevoegen aan uw verwachte inkomsten. Als u al voor btw geregistreerd bent in een ander land of de btw-registratielimiet zeer dicht nadert, raden wij u aan te kijken hoeveel de toepasselijke btw-tarieven van de twee landen van elkaar verschillen en voor het hoogste tarief te kiezen.
Bijvoorbeeld: U bent een Pro-verkoper gevestigd in Frankrijk en hebt voor EUR 180 handgemaakte schoenen verkocht aan een koper gevestigd in Frankrijk. De netto-inkomsten en het btw-bedrag worden als volgt berekend:
Artikelprijs = EUR 180, btw-tarief in Frankrijk = 20%
Btw-bedrag = (artikelprijs / (100 + btw-tarief)) x btw-tarief = (180 / (100 + 20)) x 20 = EUR 30
Maatstaf van heffing = artikelprijs - btw-bedrag = 180 - 30 = EUR 150
Brutobedrag = EUR 180
Netto-inkomsten = EUR 150
Btw-bedrag = EUR 30
Houd er ook rekening mee dat er een speciale btw-margeregeling kan gelden voor tweedehands artikelen. Meer informatie vindt u op de website van de belastingdienst in uw land van vestiging (zie de rubriek Links).
2.2 Ik heb een artikel aan een koper in een ander land verkocht. Moet ik iets doen?
In dit geval kan het artikel worden belast met de btw van het land waarin u actief bent of met het buitenlandse btw-tarief van het land van de koper. Dit hangt af van de volumes die u aan het buitenland verkoopt:
- Het artikel wordt belast met uw lokale btw-tarief als uw jaarlijkse omzet uit alle EU-landen niet hoger is dan EUR 10.000.
- Als de drempel van EUR 10.000 wordt overschreden, moet het artikel worden belast in het land van de koper. Dit betekent dat het btw-tarief van het land van de koper moet worden toegepast.
Wij raden u aan om uw totale verkoopcijfers in elk specifiek land bij te houden.
2.3 Ik heb de drempel voor verkopen op afstand in het buitenland bereikt. Wat moet ik nu doen?
Wanneer u de drempel voor afstandsverkopen van EUR 10.000 overschrijdt, hebt u twee mogelijkheden om btw aan te geven:
- Registreer u (of blijf geregistreerd) in elk van de EU-landen waar u klanten hebt. Dien in elk land btw-aangiften in en betaal de verschuldigde btw, of;
- Registreer u in het One-Stop-Shop-systeem (hierna OSS) via de lokale belastingdienst - uw land van vestiging (”vestigingsplaats”). Zodra de registratie voltooid is, kunt u aangifte doen van de verschuldigde btw op verkopen op afstand binnen de EU via het lokale OSS-portaal en deze hier ook betalen.
Voor uw gemak kunt u aangifte doen van al uw verkopen op afstand via het One-Stop-Shop-systeem van de lokale belastingdienst en één betaling in dit systeem zal dienovereenkomstig worden verdeeld over buitenlandse belastingdiensten.
Houd er rekening mee dat het OSS-systeem niet verplicht is, maar het maakt het voldoen aan uw btw-verplichtingen veel gemakkelijker als u aan andere EU-landen verkoopt.
2.4 Ik verkoop op afstand. Hoe beïnvloedt dit mijn lokale verkopen?
Uw btw-registratie in het buitenland of OSS-aangifte heeft geen direct effect op uw lokale verkopen.
Houd er echter rekening mee dat de btw-registratiedrempel in uw land wordt berekend op basis van de totale jaarlijkse inkomsten, inclusief inkomsten die u ontvangt van buitenlandse kopers.
2.5 Wanneer en hoe vaak moet ik btw aangeven in het OSS-systeem?
Bedrijven die online goederen verkopen, kunnen eenvoudig al hun btw-verplichtingen in de EU op een gecentraliseerde manier nakomen via het online zakenportaal OSS door een OSS-aangifte in te dienen. Deze aangifte en betaling van btw moet elk kwartaal worden gedaan.
U moet de btw aangeven in de maand die volgt op het kalenderkwartaal waarvoor u de aangifte indient. De laatste dag waarop u het btw-formulier kunt indienen is de laatste dag van de volgende maand.
Bijvoorbeeld: de btw-aangifte voor het tweede kalenderkwartaal wordt in juli gedaan. De laatste dag voor het indienen van de btw-aangifte voor het tweede kalenderkwartaal is 31 juli.
2.6 Hoe registreer ik me voor het One-Stop-Shop-systeem (OSS)?
U kunt zich via uw lokale belastingdienst registreren voor het One-Stop-Shop-systeem (OSS).
Hier vindt u meer informatie over lokale OSS-verplichtingen:
3. FACTURERING & AANGIFTE
3.1 Moet ik een factuur uitgeven voor een verkocht artikel?
Niet altijd. Er geldt geen factureringsverplichting voor lokale verkopen en verkopen op afstand binnen de EU, op voorwaarde dat u het OSS-systeem gebruikt. U kunt er echter nog steeds voor kiezen om een factuur uit te geven die alleen hoeft te voldoen aan de factureringsvereisten van uw land van vestiging. Als u het OSS-systeem niet gebruikt, blijft het uitgeven van een factuur verplicht en onderworpen aan de regels in de lidstaat van bestemming.
3.2 Welk bedrag moet er op de factuur staan?
Het bedrag op de factuur moet gelijk zijn aan de prijs van het artikel, plus de prijs van het verzendlabel en het/de toepasselijke btw-tarief/btw-tarieven.
3.3 Welke informatie moet er op de factuur staan voor een verkoop aan een koper die in hetzelfde land is gevestigd?
De factuur is onderworpen aan de regels die gelden in uw land van vestiging waar de levering van goederen geacht wordt te zijn verricht, overeenkomstig de bepalingen op Artikel 226 van de EU-richtlijn betreffende de belasting over de toegevoegde waarde.
Informatie over de relevante lokale factureringsvereisten:
3.4 Welke informatie moet er op de factuur voor verkopen op afstand staan?
Wanneer u uw artikelen aan buitenlandse kopers verkoopt, maar u de drempel voor verkopen op afstand niet hebt overschreden, moet de factuur dezelfde informatie bevatten als die voor lokale verkopen aan kopers die in hetzelfde land als u zijn gevestigd (rubriek 3.3).
Als u het OSS-systeem gebruikt, moeten al uw facturen volgens de lokale vereisten worden uitgegeven en uw btw-nummer van de lokale belastingdienst bevatten.
Als u btw-geregistreerd bent in het specifieke EU-land moet de factuur uw buitenlandse btw-nummer en andere informatie bevatten die door dat land wordt vereist. Deze informatie per land vindt u in rubriek 3.3.
3.5 Ik heb de factuur van Vinted ontvangen. Wat betekent dit?
De factuur die u hebt ontvangen is voor diensten die door Vinted worden geleverd, bijv. verzendlabels, kosten voor kopersbescherming of extra zichtbaarheidsdiensten die aan u worden geleverd.
Aangezien u de economische activiteit uitvoert, zijn de diensten die buitenlandse leveranciers aan u leveren onderworpen aan btw-verlegging. Dit betekent dat de afnemer van de diensten - in dit geval u - btw moet aangeven en afdragen tegen het normale btw-tarief.
3.6 Ik ben geen btw-betaler. Hoe doe ik aangifte van en betaal ik btw voor Vinted-diensten (bijv. verzending, kosten voor kopersbescherming en extra zichtbaarheidsdiensten)?
Het proces van het aangeven en betalen van verleggings-btw voor de aankoop van diensten hangt af van de regels van uw land van vestiging (vestigingsplaats). Daarom adviseren wij u om contact op te nemen met uw belastingdienst voor verdere hulp.
3.7 Hoe doe ik aangifte van verkopen op afstand?
U kunt aangifte doen van verkopen voor kopers die in andere landen zijn gevestigd met behulp van het One-Stop-Shop-systeem (OSS). Meer informatie vindt u in rubriek 2.5.
4. RETOUREN
4.1 De koper wil het gekochte artikel retourneren. Moet ik documenten uitgeven?
Niet altijd. U bent alleen verplicht om een creditnota uit te geven als u een factuur voor dat verkochte artikel hebt uitgegeven. Aangezien facturen voor verkopen op afstand verplicht zijn, zullen creditnota's ook verplicht zijn. Het bedrag van de creditnota moet hetzelfde zijn als het bedrag op de oorspronkelijke factuur, d.w.z. de prijs van het artikel plus de prijs van het verzendlabel en het/de toepasselijke btw-tarief/btw-tarieven.
4.2 Welke informatie moet op de creditnota staan?
Over het algemeen zijn de vereisten voor de creditnota dezelfde als voor de factuur - de creditnota moet de gegevens bevatten die beschreven staan in Artikel 226 van de EU-richtlijn betreffende Belasting over de Toegevoegde Waarde, evenals de relevante regels van uw lokale belastingdienst (meer informatie vindt u in rubriek 3.3). Daarnaast moet de volgende informatie ook in de creditnota worden opgenomen:
- Een indicatie dat het de creditnota is
- Een verwijzing naar het oorspronkelijke factuurnummer
- Het bedrag van de creditnota geschreven als een negatief bedrag (om het bedrag aan te geven dat wordt teruggegeven)
- Het btw-bedrag afzonderlijk van de artikelprijs
- Het totaalbedrag (gecrediteerd bedrag en btw-bedrag)
LINKS:
Websites van de relevante belastingdiensten:
Informatie over btw-betaling aan de relevante belastingdienst:
Andere nuttige informatie:
Wat is OSS? - Alles wat u moet weten over de one-stop-shop (OSS) - Bureau voor publicaties van de EU (europa.eu)
Gids voor alle EU-landen - btw-regels en -tarieven: standaardtarieven, bijzondere tarieven en verlaagde tarieven - Uw Europa (europa.eu)