ALGEMENE VOORWAARDEN
WELKOM BIJ VINTED! LATEN WE BEGINNEN MET DE BASIS
1 Over jou en ons
Wie wij zijn. Hallo allemaal! Wij zijn Vinted, UAB. Je kunt ons vinden aan de Svitrigailos str. 13, 03228 Vilnius, Litouwen en onder ondernemingsnummer 302767152. In deze Voorwaarden verwijzen Vinted, wij, ons en onze naar Vinted, UAB. We verwijzen ook naar Vinted Affiliates, allemaal bedrijven binnen onze groep.
Wat we doen. Wij bezitten en beheren websites, applicaties en andere platforms (samen onze Website) waarop we de volgende Diensten aanbieden:
- Hosting, waarbij wij optreden als tussenpersoon tussen Kopers en Verkopers – wij kopen of verkopen geen artikelen in de catalogus en zijn geen partij bij transacties,
- Kopersbescherming, die tegen betaling wordt toegepast op elke transactie en die ervoor zorgt dat de betalingen van klanten veilig worden uitgevoerd en die het mogelijk maakt om een restitutie te krijgen als hun Artikel verloren of beschadigd is of duidelijk niet zoals beschreven is met de hulp van onze klantenservice en
- andere optionele services voor onze Kopers en Verkopers die hieronder worden beschreven.
We zijn verantwoordelijk voor de Diensten die we leveren, binnen de grenzen van de toepasselijke wetgeving en onze verplichtingen, en onder de voorwaarden die in deze Voorwaarden worden uiteengezet.
Over jou en onze Gebruikers. Je bent een van onze Gebruikers die:
- minstens 18 jaar oud is,
- een Account heeft,
- onze Diensten uitsluitend voor persoonlijke doeleinden gebruikt en niet voor professionele doeleinden (tenzij je koopt als Pro-verkoper),
- over de capaciteit en de rechten beschikt om Transacties op de Website te kunnen verrichten, en
- akkoord gaat met deze Voorwaarden en de Catalogusregels.
Jouw keuze om te kopen en te verkopen. Gebruikers kunnen:
- een Verkoper zijn die goederen en artikelen te koop aanbiedt (een Artikel) in een elektronische catalogus op onze Website (de Catalogus) en/of
- een Koper zijn die een Artikel of meerdere Artikelen als onderdeel van een bundel op de Catalogus kan bekijken, zoeken en kopen door op de koopknop te klikken, betaalgegevens in te vullen en op de knop 'Betalen' te klikken (een Transactie).
Kopen van Pro-verkopers. Afhankelijk van in welk land je bent geregistreerd, kun je een Artikel kopen van een professionele verkoper die te herkennen is aan het label 'Pro' naast de naam en het Artikel dat wordt verkocht (een Pro-verkoper). Die transactie valt onder onze Vinted Pro Algemene Voorwaarden, die je moet lezen en accepteren voor elke aankoop van een Pro-verkoper. Op alle transacties met Pro-verkopers zijn Europese wetten voor consumentenbescherming van toepassing - kijk hier voor meer informatie over Vinted Pro.
2 Over deze Voorwaarden
Over deze Voorwaarden. Deze Algemene voorwaarden (de Voorwaarden) vormen een wettelijke overeenkomst tussen jou en ons en zijn van toepassing op jouw gebruik van onze Website en Diensten. Je gaat akkoord met deze Voorwaarden als je op de knop klikt om aan te geven dat je hiermee akkoord gaat wanneer je je registreert voor een persoonlijk Vinted-account (een Account) of wanneer we je op de hoogte stellen van updates van deze Voorwaarden.
Wat vetgedrukte woorden betekenen. Als je een vetgedrukte term met een hoofdletter ziet, dan is dat een gedefinieerde term en geven we de definitie van wat die term betekent.
Over Catalogusregels. De regels voor de Catalogus, met inbegrip van welke Artikelen jij mag vermelden (de Catalogusregels), vormen het belangrijkste onderdeel van deze Voorwaarden. Het kan echter voorkomen dat iets in deze Voorwaarden in tegenspraak is met iets wat we zeggen in de Catalogusregels. Wat we zeggen in de Catalogusregels heeft dan voorrang op deze Voorwaarden.
Andere belangrijke informatie. We bieden links naar belangrijke en andere nuttige informatie in deze Voorwaarden, waaronder onze Helpdesk, waar je antwoorden vindt op enkele van de meestgestelde vragen van onze Gebruikers. Maar als je niet kunt vinden wat je zoekt in onze Helpdesk (dat we regelmatig bijwerken), neem je contact met ons op via een van de onderstaande methoden.
3 Enkele manieren waarop je contact met ons kunt opnemen
Problemen melden. Als je erachter komt dat een andere Gebruiker iets illegaals heeft gedaan, de rechten van iemand anders heeft geschonden of deze Voorwaarden heeft geschonden, kun je ons hiervan op de hoogte stellen door:
- de beschreven meldingsprocedure hier te volgen of
- dit formulier in te vullen als je specifiek illegale artikelen wilt melden (zoals artikelen die inbreuk maken op intellectuele-eigendomsrechten).
We proberen de getroffen partij te helpen en werken indien nodig samen met de lokale autoriteiten.
Om een geschil aan ons voor te leggen. Wij hopen dat je onze Diensten met plezier gebruikt, maar als er onenigheid is tussen ons, laat je ons dit weten door het invullen van ons geschillenformulier zodat wij het probleem zo snel mogelijk kunnen oplossen.
Bij andere vragen. Als je ons een vraag of een bericht wilt sturen, kun je een e-mail sturen naar deze adressen.
WAT AL ONZE GEBRUIKERS MOETEN WETEN
4 Onze gebruiker worden
Een Account maken. Om je Account te maken en veilig te houden, moet je ons je e-mailadres geven en een unieke gebruikersnaam en wachtwoord kiezen. Tijdelijke e-mailadressen en aliassen kunnen niet worden gebruikt om een Account te maken.
Verificatie en beveiliging. Tijdens het registratieproces voor het Account en op elk moment tijdens jouw gebruik van onze Diensten, kunnen we je vragen om:
- de informatie op jouw Account te verifiëren (zoals je telefoonnummer, e-mailadres of betaalmethode),
- aanvullende relevante informatie te geven,
- onjuiste of onvolledige informatie op jouw Account te corrigeren of
- beveiligingsvragen te beantwoorden.
Hiermee verifiëren we dat jij de persoon bent die toegang heeft tot jouw Account en/of transacties uitvoert op de Website. Deze verzoeken staan in verhouding tot de beveiliging die we proberen te bieden. Als de informatie die jij verstrekt onvolledig of onjuist is of als je niet meewerkt aan onze verzoeken, kunnen we je Account blokkeren zoals hieronder wordt beschreven.
Accountbeperkingen. Je mag maar één Account hebben. Maar als we jouw oorspronkelijke Account blokkeren omdat iemand dit onrechtmatig heeft overgenomen, kun jij een nieuw Account voor jezelf maken. Je kunt ook tegelijkertijd een Account en een Pro-verkoperaccount hebben (als Vinted Pro beschikbaar is in jouw land), maar er moeten verschillende e-mails aan gekoppeld zijn en het moeten duidelijk gescheiden accounts zijn.
Promoties. We kunnen je op de hoogte stellen van speciale aanbiedingen, wedstrijden, games of andere soorten promoties voor sommige of al onze Gebruikers (een Promotie), afhankelijk van de geschiktheidsvereisten die we stellen. Bepaalde functies of functionaliteiten van de Website kunnen tijdelijk gewijzigd of niet beschikbaar zijn tijdens een Promotie.
Websites en inhoud van derden. Bepaalde functies op onze Website maken gebruik van tools en diensten die worden geleverd door derden en vallen onder hun algemene voorwaarden. We geven je een link naar de algemene voorwaarden van die derde partij, zodat je de relevante overeenkomst kunt lezen en accepteren voordat je deze functies gebruikt.
Hoe we informatie presenteren. Om onze Gebruikers de beste ervaring te bieden, kunnen we de Catalogus, advertentieruimtes of andere informatie op de Website opnieuw indelen. Deze wijzigingen hebben geen invloed op Inhoud die jij verstrekt of op onze verplichtingen onder deze Voorwaarden. Meer informatie over hoe je informatie over advertenties kunt opvragen vind je hier.
5 Met behulp van gegevens die jij met ons deelt
Hoe we jouw persoonlijke gegevens gebruiken. We verwerken jouw persoonlijke gegevens om onze verplichtingen en rechten onder deze Voorwaarden na te komen en jouw onze Diensten te leveren. Lees ons Privacybeleid voor meer informatie over hoe wij jouw persoonlijke gegevens verzamelen, opslaan, gebruiken en beschermen. We doen ons uiterste best om jouw persoonlijke gegevens te beschermen, maar zelfs de sterkste beveiligingsmaatregelen kunnen niet altijd bescherming bieden tegen cyberaanvallen en garanderen dat onbevoegde derden geen manier vinden om toegang te krijgen tot jouw persoonlijke gegevens of deze te beïnvloeden. Bedenk daarom goed welke persoonlijke gegevens of andere informatie je ons verstrekt, want dit is op eigen risico.
Hoe we je Inhoud kunnen gebruiken. Voor zover wettelijk toegestaan, geef je ons en Vinted Affiliates het niet-exclusieve recht om jouw Inhoud wereldwijd te gebruiken, zonder tegenprestatie, gedurende de looptijd van de toepasselijke rechten. Dit betekent dat we Inhoud kunnen kopiëren, weergeven en aanpassen voor operationele, commerciële, advertentie- of andere interne bedrijfsdoeleinden en op elk type platform of media, inclusief op televisie, in gedrukte media, op internet (in banners en artikelen, op andere websites) en op sociale netwerken (Facebook, Twitter, Instagram, enz.). Je kunt ons gebruik van jouw Inhoud voor advertentiedoeleinden op elk gewenst moment stopzetten door je hiervoor af te melden bij je Accountinstellingen.
6 Wat je wel en niet moet doen
Verplichtingen. We willen onze Diensten aanbieden in een veilige en beveiligde omgeving voor alle gebruikers die de website bezoeken, maar de acties en het gedrag van een gebruiker kunnen deze doelstelling negatief beïnvloeden. Om ons in staat te stellen een veilige omgeving te creëren, ga je akkoord met het volgende wanneer je onze Website en Diensten gebruikt:
- deze Voorwaarden en de toepasselijke wetgeving naleven,
- ons waarheidsgetrouwe, accurate en actuele informatie over jezelf verstrekken en je Account onmiddellijk bijwerken als je informatie verandert (zoals je woonadres),
- de inloggegevens en het wachtwoord van jouw Account vertrouwelijk houden en ons op de hoogte stellen als je denkt dat iemand jouw Account onrechtmatig heeft overgenomen,
- alleen informatie van de Website delen met derden, inclusief op sociale media, indien toegestaan via de knop 'Delen' op de Website en
- verantwoordelijk blijven voor en alle rechten hebben op informatie, foto's of andere gegevens die jij op onze Website uploadt (jouw Inhoud).
Niet toegestaan. Wanneer je een Account maakt of de Website of Diensten gebruikt, stem je ermee in dat je:
- niets illegaals, onethisch of in strijd met de openbare veiligheid doet of iets dat inbreuk maakt op onze rechten of die van iemand anders (zoals privacy, vertrouwelijke informatie of intellectueel eigendom),
- geen gebruik maakt van enige vorm van externe softwaretools (met inbegrip van, maar niet beperkt tot: bots, scrapingprogramma's, crawlprogramma's, spiders) bij het registreren op de Website en/of bij het gebruik van de Website en/of Diensten (met inbegrip van, maar niet beperkt tot: met het oog op het promoten van Artikelen, het toevoegen van Artikelen aan favorieten), tenzij een dergelijk gebruik door ons is toegestaan, aangeboden of op enige andere wijze is toegestaan,
- geen externe softwaretools gebruikt die de normale werking van de Website of Diensten kunnen verstoren of de computer van een andere Gebruiker kunnen infecteren of beschadigen,
- inhoud van de Website niet aanpast, kopieert, bewerkt, verspreidt of commercialiseert zonder onze voorafgaande schriftelijke toestemming,
- geen activiteiten als dataminen, screenscrapen, crawlen, disassembleren, decompileren of reverse engineeren uitvoert op enig deel van de Website,
- geen inhoud publiceert die terrorisme, racisme, revisionisme, vreemdelingenhaat, homofobie, seksisme, haatzaaiende taal, discriminatie, mensenhandel, georganiseerde misdaad, illegale organisaties, zelfverwonding, zelfmoord, marteling, wreedheid tegen dieren, apologie van oorlogsmisdaden, seksuele uitbuiting van kinderen en/of volwassenen, sektes of andere onwettige Inhoud aanprijst, bevordert, aanmoedigt of hiertoe aanzet,
- hetzelfde artikel of meerdere artikel in bulk niet meerdere keren verwijdert en opnieuw vermeldt,
- geen informatie verzamelt, bewaart of openbaar maakt die je illegaal hebt verkregen en die betrekking heeft op andere Gebruikers, hun Inhoud of hun handelingen op de Site, of enige informatie die op onze Site verschijnt, indien dit de rechten van andere Gebruikers zou kunnen aantasten,
- geen andere websites of bedrijven promoot via advertenties op onze Website.
Meer informatie over onze communitystandaarden vind je hier.
7 Onze rechten om zorgen te behandelen
Corrigerende maatregelen. Als we ontdekken dat je iets doet dat tegen de regels in deze Voorwaarden is of duidelijk onwettig is, kunnen we een van de onderstaande corrigerende maatregelen nemen:
- je een waarschuwing sturen dat je je aan deze Voorwaarden moet houden,
- je Artikelen uit de Catalogus verwijderen of automatisch corrigeren,
- je Inhoud weren uit zoekresultaten voor, verbergen op of verwijderen van de Website,
- privéberichten verbergen die je hebt verzonden, zodat de beoogde ontvanger ze niet kan zien,
- je Account beperken door jouw toegang tot bepaalde functies te blokkeren (zoals het verzenden van privéberichten of het beperken van de zichtbaarheid van jouw Artikelen voor andere gebruikers) of
- de lokale autoriteiten op de hoogte brengen van je activiteit als er een dreiging is voor iemands leven of veiligheid.
Je vindt hier meer informatie over het verbergen of verwijderen van vermeldingen.
Blokkeren van jouw Account. We kunnen jouw Account tijdelijk of definitief blokkeren als:
- we een corrigerende actie hebben ondernomen die hierboven wordt vermeld en jij deze Voorwaarden herhaaldelijk blijft schenden,
- je een ernstige overtreding van deze Voorwaarden begaat, dat wil zeggen:
-
- jij ons onjuiste, valse of misleidende informatie over jouw Account verstrekt of jouw informatie niet up-to-date houdt,
- jij niet met ons meewerkt wanneer wij proberen de informatie die jij op je Account verstrekt te verifiëren,
- je misbruik maakt van de functionaliteiten van de Website of
-
- als er sprake is van een van de hieronder beschreven scenario's: Argwaan bij een Vinted Portemonnee Provider of Betalingsverwerker, problemen met transacties, veiligheids- en juridische kwesties, kwesties inzake minderjarigen of veiligheidsdreigingen.
En als we zeggen dat we je Account 'blokkeren', betekent dit dat:
- jij de Website niet meer kunt gebruiken, behalve om contact op te nemen met onze klantenservice (Klantondersteuning),
- jouw Artikelen van de Website worden verwijderd en uit de Catalogus worden gehaald,
- we je niet terugbetalen voor Verkopersdiensten die je van ons hebt gekocht en mogelijk nog steeds gebruikt,
- jij alle lopende Transacties en Uitbetalingen kunt voltooien – maar als jouw Account wordt geblokkeerd vanwege veiligheids- of fraudeproblemen die door een Vinted Portemonnee Provider zijn gemeld, omdat jouw Account is gecompromitteerd of omdat het objectief noodzakelijk is om de legitieme belangen en rechten van iedereen die bij een Transactie is betrokken te beschermen, kan het volgende plaatsvinden:
-
- jouw lopende Transacties kunnen worden geannuleerd en alle door de Kopers betaalde vergoedingen worden terugbetaald aan de Kopers en/of
- jouw mogelijkheid om een uitbetaling te doen wordt beperkt,
-
- we voorkomen dat jij een nieuwe Account kunt maken op de Website.
Je vindt hier meer informatie over blokkeren.
Geautomatiseerde middelen gebruiken en handelen naar aanleiding van de kennisgeving van de autoriteiten. We kunnen soms gebruikmaken van geautomatiseerde software of algoritmen voor detectiedoeleinden en om de hierboven vermelde corrigerende maatregelen uit te voeren of jouw Account te blokkeren en we kunnen ook handelen op basis van informatie van de bevoegde autoriteiten.
Corrigerende maatregelen of blokkering zijn proportioneel. Ter verduidelijking: alle acties die hierboven worden beschreven, staan in verhouding tot jouw overtreding en houden rekening met jouw belangen.
Motivering. Als we de hierboven genoemde corrigerende actie ondernemen of jouw Account blokkeren, laten we je weten wat:
- onze redenen zijn om dit te doen,
- de beperking zijn die we toepassen op jouw Inhoud of Account,
- de feiten en rechtsgronden zijn waarop we onze beslissing hebben gebaseerd,
- de geautomatiseerde middelen zijn op basis waarvan we onze beslissing hebben genomen en
- jouw verhaalsmogelijkheden zijn (meer gedetailleerd beschreven in het gedeelte 'Jouw verhaalsmogelijkheid' hieronder).
We zullen je deze informatie echter niet verstrekken als dit in strijd zou zijn met de wet of de richtlijnen van een wettelijke autoriteit, een fraudeonderzoek zou verstoren of fraude mogelijk zou maken of als dit beschouwd zou worden als een ernstige schending van deze Voorwaarden of de algemene voorwaarden van een Vinted Portemonnee Provider.
Corrigerende maatregelen of blokkering zonder voorafgaande kennisgeving. Wij kunnen corrigerende maatregelen nemen of jouw Account blokkeren zonder je redelijkerwijs van tevoren op de hoogte stellen als een van de onderstaande scenario's zich voordoet. We geven je alleen een motivering op het moment dat we actie ondernemen:
- Vermoedens van een Vinted Portemonnee Provider of Betalingsverwerker: een Vinted Portemonnee Provider of Betalingsverwerker meldt ons een vermoeden dat je de wet hebt overtreden, diens algemene voorwaarden hebt geschonden of misbruik hebt gemaakt van de Site bij het gebruik van diens betalings- en/of portemonnee-diensten (met inbegrip van illegale verkoop op de Site, witwassen van geld, financiering van terrorisme, oplichting, identiteitsdiefstal of gebruik van valse documenten).
- Problemen met Transacties: je begint via een Betalingsverwerker een geschillenbeslechtingsprocedure over een Transactie en er bestaan objectieve en legitieme redenen om aan te nemen dat jij in deze context de wet hebt overtreden, deze Voorwaarden hebt geschonden of de Website hebt misbruikt.
- Veiligheids- en juridische problemen: jouw Inhoud of gebruik van de Services is in strijd met de wet, regelgeving of regels van de openbare veiligheid of heeft waarschijnlijk ernstige gevolgen voor de gezondheid, veiligheid of legitieme economische belangen van ons, andere gebruikers, Pro-verkopers of derde partijen. Dit kan zijn:
-
- Inhoud uploaden die misdaden tegen de menselijkheid vergoelijkt, aanzet tot rassenhaat of geweld, betrekking heeft op kinderpornografie of andere vormen van seksuele intimidatie of die andere Gebruikers ernstig bedreigt,
- het plegen van identiteitsdiefstal of enige andere vorm van fraude of
- de Website misbruiken op een manier die de veiligheid van andere Gebruikers of de beveiliging van de Site in gevaar brengt (zoals inloggen vanaf verdachte IP-adressen, scammen of spammen van andere Gebruikers). We zullen een fraudeonderzoek uitvoeren en alle ingediende claims serieus onderzoeken.
-
- Minderjarigen: als jij het Account gebruikt en jonger bent dan 18 jaar.
- De wet verbiedt het ons: jou vooraf op de hoogte stellen kan in strijd zijn met een wet, voorschrift of aanwijzing van een wettelijke handhavingsinstantie of zou ons of de aan Vinted gelieerde ondernemingen in gevaar kunnen brengen.
- Beveiligingsdreigingen: er is een dreiging voor de veiligheid of goede werking van ons IT-systeem.
- Herhaalde of ernstige overtredingen: jij pleegt een ernstige of herhaalde overtreding van deze Voorwaarden.
Jouw verhaalsmogelijkheden. Je kunt onze beslissing om corrigerende maatregelen te nemen aanvechten door:
- een beroep in te dienen via ons systeem. Om dit te doen, klik je op de link in de motivering die we je hebben gestuurd (als we jouw Account hebben geblokkeerd of een hierboven vermelde corrigerende actie hebben ondernomen) of andere communicatie die we je hebben gestuurd (als je ons op de hoogte hebt gesteld van niet-conforme Inhoud of een niet-conform Account). We beoordelen je beroep zo snel mogelijk onder toezicht van gekwalificeerd personeel,
- dienen een verzoek bij een van de gecertificeerde instanties voor buitengerechtelijke geschillenbeslechting in (een lijst daarvan vind je hier) of
- stellen een rechtsvordering in bij de nationale rechtbank volgens de toepasselijke wetgeving.
8 Een Vinted Portemonnee instellen
Over Vinted Portemonnees. Je kunt een Vinted Portemonnee maken. Dit is een elektronische portemonnee die beschikbaar is op de Website. Je kunt je Vinted Portemonnee gebruiken om:
- geld te ontvangen voor een Artikel dat je verkoopt,
- een Artikel te kopen van een andere Gebruiker met geld in de Vinted Portemonnee,
- geld over te maken van je Vinted Portemonnee naar je persoonlijke bankrekening (een Uitbetaling) of
- optionele Diensten te kopen die beschikbaar zijn voor Kopers en Verkopers.
Wie heeft een Portemonnee nodig? Elke gebruiker kan een Vinted Portemonnee maken door de onderstaande stappen te volgen. Als je een Verkoper bent, moet je binnen 5 kalenderdagen na je eerste verkoop een Vinted Portemonnee maken.
Levering van de betaalservice. Vinted Portemonnees is een betaalservice die kan worden aangeboden door een van onze gereguleerde externe betaalserviceproviders (een Vinted Portemonnee Provider), onder meer:
- MANGOPAY SA, een gelicentieerde instelling voor elektronische betalingen in Luxemburg die onder toezicht staat van de Luxemburgse Commission de Surveillance du Secteur Financier,
- MANGOPAY U.K. Limited, een gelicentieerde instelling voor elektronische betalingen in het Verenigd Koninkrijk. Wij zullen je vooraf op de hoogte brengen van eventuele wijzigingen in de MANGOPAY-groep in de hoedanigheid van VINTED-betaalserviceprovider in het VK of
- ADYEN N.V., een gelicentieerde bank in Nederland die onder toezicht staat van De Nederlandsche Bank,
- Vinted Pay UAB, een gelicentieerde instelling voor elektronische betalingen in Litouwen die onder toezicht staat van de Bank van Litouwen.
Hier vind je de informatie over welke provider betaalservices aanbiedt in de landen waarin Vinted actief is.
Een Vinted Portemonnee openen. Om een Vinted Portemonnee te openen, ga je naar je Account en doe je het volgende:
- ga naar 'Profiel', selecteer 'Mijn Portemonnee' en druk vervolgens op 'Portemonnee activeren'.
- Als je nog niet eerder een Portemonnee hebt geopend, wordt je gevraagd dit binnen 5 kalenderdagen na je eerste verkoop te doen, want anders kun je het verkochte artikel niet verzenden en wordt de Transactie geannuleerd
- Geef je volledige naam en adres op. Afhankelijk van de Vinted Portemonnee Provider kan ook om het volgende worden gevraagd: je geboortedatum of persoonlijke identificatienummer, adres, nationaliteit en/of telefoonnummer (kijk hier voor meer informatie) en
- moet je akkoord gaan met de algemene voorwaarden van de Vinted Portemonnee Provider en diens privacybeleid (we geven een link naar deze voorwaarden in het aanvraagformulier voor de Portemonnee).
KYC-verificatie. Vinted Portemonnee Providers vereisen dat je de zogenaamde 'Know Your Customer'-procedure (KYC-verificatie) voltooit. KYC is een procedure gebaseerd op regelgeving inzake antiwitwassen en de bestrijding van terrorismefinanciering, en vereist dat Vinted Portemonnee Providers je identiteit en geschiktheid voor het gebruik van een Vinted Portemonnee verifiëren (kijk hier voor meer informatie). De initiële controle wordt uitgevoerd tijdens het openen van een Vinted Portemonnee zoals hierboven beschreven in het gedeelte 'Een Vinted Portemonnee openen'. Vinted Portemonnee Providers kunnen je vragen om aanvullende KYC-verificatiestappen uit te voeren en afhankelijk van hun interne procedures en toepasselijke wetgeving kan om een kopie van je paspoort, identiteitskaart, rijbewijs, bankafschrift en/of een bewijs van ingezetenschap worden gevraagd als:
- je een drempel hebt bereikt voor de totale waarde van Transacties of het totale bedrag aan Uitbetalingen die je hebt gedaan met je Vinted Portemonnee - deze drempels zijn afhankelijk van welke Vinted Portemonnee Provider de service aan jou verleent (kijk hier voor meer informatie),
- de Vinted Portemonnee Provider op enig moment nadat jij een Vinted Portemonnee hebt geopend vermoedt dat jouw Vinted Portemonnee kan worden gerelateerd aan frauduleuze, verdachte of illegale activiteiten.
Als je een KYC-verificatie niet doorstaat. Als je een KYC-verificatie niet doorstaat of deze niet voltooit bij de aanvraag voor een Vinted Portemonnee, kun je geen Vinted Portemonnee openen. Als dit op enig moment gebeurt tijdens je gebruik van een Vinted Portemonnee, wordt je Vinted Portemonnee opgeschort en kun je mogelijk geen aankopen doen met geld in de Vinted Portemonnee of een uitbetaling doen (meer informatie over uitbetalingen vind je hieronder). Deze beperkingen op je Portemonnee kunnen ook worden toegepast door de Vinted Portemonnee Provider in gevallen waarin deze vermoedt dat jij in verband kunt worden gebracht met frauduleuze, verdachte of illegale activiteiten.
Uitbetalingen doen. Je kunt een Vinted Portemonnee Provider verzoeken om een uitbetaling te doen: ga naar 'Instellingen' in je Account en voer je rekeningnummer, volledige naam en factuuradres in. Ben je gevestigd in:
- de eurozone, dan kun je alleen een betaling in euro doen naar een persoonlijke bankrekening binnen de Europese Unie of Europese Economische Ruimte. Betalen buiten deze gebieden of in andere valuta is niet toegestaan.
- Buiten de eurozone kun je alleen een betaling doen in je lokale valuta en binnen je eigen land. Betalen in een andere valuta of buiten je eigen land is niet toegestaan.
9 Betalingen verrichten
Betalen op onze Website. We streven ernaar om de betaling voor Artikelen of de aankoop van onze services zo gemakkelijk mogelijk te maken. Je kunt een betaling doen via:
- je Vinted Portemonnee – als je geld in je Vinted Portemonnee hebt, wordt dit automatisch gebruikt als de primaire betaalmethode en als je niet genoeg geld hebt om je aankoop af te ronden, kun je het restant met een andere betaalmethode betalen,
- je creditcard of bankpas of
- een andere betaalmethode die we mogelijk op onze Website introduceren.
Verwerking van je betaling. We maken gebruik van geautoriseerde externe betaalserviceproviders (Betalingsverwerkers) voor:
- de verwerking van online betalingen bij de aankoop van Artikelen of optionele Diensten op onze Website
- verwerking van uitbetalingen via je Vinted Portemonnee of
- in bepaalde gevallen ook om Vinted Portemonnee-services te leveren (oftewel optreden als Vinted Portemonnee Provider).
We huren ook externe providers in om informatie over je betaalmethode op te slaan. We bieden je hulp zodat je jij de services van Vinted Portemonnee en onze Betalingsverwerkers kunt gebruiken, maar we verwerken je betalingen niet zelf.
Geld veilig bewaren. Als je een Artikel koopt, gaat al het geld dat je betaalt naar een aparte Escrow-rekening, die veilig wordt beheerd door een Vinted Portemonnee Provider totdat de Transactie is voltooid. Vervolgens worden de prijs van het Artikel en eventuele verzendkosten die je hebt betaald, naast de vooruitbetaalde verzendkosten, overgemaakt op de Vinted Portemonnee van de Verkoper.
Veiligheid en beveiliging. Zorg ervoor dat je betaalgegevens correct zijn, zodat betalingen op onze Website beveiligd zijn. Anders wordt je betaling mogelijk geannuleerd of moet je mogelijk bewijzen dat een bepaalde betaalmethode gebruikt, of dat je een betaling hebt geautoriseerd als de geautomatiseerde softwaresystemen denken dat deze is onrechtmatig is.
Valutaconversie. We bieden ook een service voor Valutaconversie die wordt geleverd door onze Betalingsverwerkers of Vinted Portemonnee Provider en waarmee een Koper in de eigen valuta kan betalen voor een Artikel als dit in een andere valuta wordt verkocht. Deze service wordt aangeboden in deze specifieke landen. Als Valutaconversie beschikbaar is in het land waarin je geregistreerd bent, wordt er een vergoeding van 1,2% of 3% van de prijs van het Artikel in rekening gebracht door de Betalingsverwerker of Vinted Portemonnee Provider, afhankelijk van de gebruikte valuta.
10 Berichten en beoordelingen
Privéberichten. Je kunt andere Gebruikers een privébericht sturen om informatie over een Artikel uit te wisselen. Je mag geen privéberichten naar andere Gebruikers sturen om een andere reden, in het bijzonder geen:
- advertenties,
- malware,
- ongevraagde of massaberichten die naar 5 of meer Gebruikers worden verzonden en
- berichten die als illegaal, obsceen, schadelijk, onethisch, een risico voor de openbare veiligheid, ongepast of op enigerlei wijze onverenigbaar met de belangen van Vinted en onze Gebruikers kunnen worden beschouwd.
Beoordelingen. Nadat een Transactie is voltooid, kun je ervoor kiezen om een beoordeling over de Transactie en de andere Gebruiker op onze Website te plaatsen. Alle beoordelingen moeten eerlijk en oprecht zijn. Houd er ook rekening mee dat we je op geen enkele manier compenseren voor het plaatsen van een beoordeling en dat we beoordelingen niet nakijken of verifiëren voordat ze op onze Website worden gepubliceerd.
11 Beëindiging van onze relatie
Je kunt onze relatie beëindigen. Je kunt jouw relatie met Vinted beëindigen en je gebruik van onze services op elk gewenst moment en kosteloos stopzetten door je account te verwijderen of door een e-mail te sturen naar deze adressen.
Alternatief. We kunnen deze Voorwaarden ook op elk moment en om welke reden dan ook beëindigen door je hiervan 30 dagen van tevoren schriftelijk op de hoogte te stellen.
Wat er vervolgens gebeurt. Deze Voorwaarden zijn van toepassing totdat alle lopende Transacties en Betalingen zijn voltooid.
KLAAR OM GELD TE VERDIENEN?
12 Een Artikel verkopen op Vinted
Wat je kunt verkopen. Je moet het recht hebben om het eigendom van een Artikel over te dragen aan een Koper. Het Artikel dat je wilt verkopen moet ook:
- voldoen aan de Catalogusregels,
- voldoen aan de beperkingen en vereisten van de niet-toegestane artikelen van de Betalingsverwerker, indien van toepassing. Bekijk hier of dergelijke vereisten in jouw land van toepassing zijn en
- of er geen sprake is van Artikelen die je oorspronkelijk in bulk hebt gekocht of als dropship-product (je hebt het Artikel dus niet fysiek in eigendom) met een lage doorverkoopwaarde.
Een Artikel te koop aanbieden. Als je een Artikel te koop wilt aanbieden op de Website, moet je een foto maken en uploaden en een beschrijving (geen van beide kan van internet worden verwijderd) van het Artikel plaatsen die de kwaliteit en het uiterlijk (inclusief eventuele defecten of aanpassingen) nauwkeurig vermeldt. Bekijk hier voorbeelden van welke informatie je mogelijk moet verstrekken. Zodra je Artikel is opgenomen in de Catalogus en gepubliceerd op de Website, betekent dit dat je officieel een verkoopaanbod hebt gedaan dat door een Koper kan worden geaccepteerd.
Keuzemogelijkheid van de Koper. Als een Koper als tegenbod een nieuwe prijs voor een Artikel voorstelt, wordt het Artikel niet als verkocht beschouwd als je het tegenbod accepteert. Een Koper heeft altijd de optie om je Artikel niet te kopen nadat je het tegenbod hebt geaccepteerd. Je Artikel wordt verkocht nadat een Koper het heeft gekocht door op de koopknop te klikken en de betaling is geaccepteerd.
Verwijderen van een vermelding. Je kunt een vermelding op elk moment intrekken voordat een Koper het Artikel koopt.
Hoe wij informatie beoordelen en aanbevelen. We gebruiken automatiseringstools om relevante informatie inzichtelijk te maken, te rangschikken en aan te bevelen aan Gebruikers die onze Website bezoeken. Meer informatie over hoe we automatisering gebruiken om bepaalde informatie aan te bevelen op de 'Vinted-feed', vind je in onze Helpdesk.
KLAAR OM TE WINKELEN?
13 Een Artikel kopen
Hoe je een Artikel koopt. Als je een Artikel uit de Catalogus wilt kopen, moet je het volgende doen:
- klik op de koopknop,
- selecteer een betaalmethode en leveringsoptie en
- klik op de betaalknop op de betaalpagina.
Hoeveel je moet betalen. Voor elke Transactie betaal je de volgende vergoedingen die in Escrow worden gereserveerd:
- Artikelprijs,
- verzendkosten,
- Kopersbescherming (klik hier om te zien hoe we dit berekenen) en, indien van toepassing,
- vergoedingen voor optionele diensten.
Wat gebeurt er vervolgens? We ontvangen updates van de vervoerder en brengen je op de hoogte wanneer het Artikel geleverd zou moeten zijn (of als het Artikel zoek lijkt). Lees meer over het proces in het hoofdstuk hieronder.
Als je een Artikel buiten onze Website om koopt. Als je een Artikel offline of buiten onze Website om koopt, zijn wij niet verantwoordelijk voor die transactie. Die aankoop wordt op eigen risico gedaan en wordt niet gedekt door enige bescherming die wij bieden voor Transacties op onze Website.
14 Kopersbescherming
Doel van Kopersbescherming. Kopersbescherming biedt een terugbetalingsbeleid voor wanneer een Artikel zoekraakt, beschadigd raakt of duidelijk anders is dan beschreven. De Klantondersteuning zal je tijdens dit proces bijstaan op basis van het Terugbetalingsbeleid. Je betaling wordt gereserveerd in Escrow totdat de Transactie is aangemerkt als voltooid. Kopersbescherming is geen verzekering of juridische bescherming en vormt een aanvulling op alle andere wettelijke rechten of garanties die je hebt. Kopersbescherming wordt verplicht toegepast tegen een vergoeding en geldt voor elke aankoop die wordt gedaan met behulp van koopknop.
Terugbetalingsbeleid. Je kunt restitutie aanvragen voor een Artikel als dit:
- verloren of beschadigd is geraakt tijdens verzending,
- duidelijk anders dan beschreven is, wat betekent dat er een significant verschil is tussen het artikel dat je hebt ontvangen en de beschrijving of foto in de catalogus, zoals een andere maat, kleur of ernstige schade (zoals vlekken, geuren of gaten), of dat het artikel ontbreekt in een bundel (duidelijk anders dan beschreven) or
- een duidelijk anders dan beschreven-vervalsing is.
Als er problemen zijn met het Artikel. Meld het probleem melden volgens ons Beleid inzake Kopersbescherming door op de knop 'Ik heb een probleem' te klikken in je privéberichtenscherm binnen 2 kalenderdagen vanaf onze melding dat het Artikel is afgeleverd of dat het zoek lijkt te zijn (de Terugbetalingsaanvraagperiode). Hierdoor wordt de Transactie opgeschort en blijft al het geld voor de Transactie in Escrow totdat het probleem is opgelost. Als je geen probleem meldt binnen de Terugbetalingsaanvraagperiode, wordt de Transactie automatisch aangemerkt als voltooid.
Procedure voor een artikel dat duidelijk anders is dan beschreven (met uitzondering van duidelijk anders dan beschreven-vervalsingen). We raden aan om eerst met de Verkoper te bespreken welk probleem je ondervindt, zodat jij en de Verkoper het eens kunnen worden over een oplossing waarmee jullie allebei tevreden zijn. Als je er niet uitkomt, kun je het probleem aan ons voorleggen. Als je binnen de Terugbetalingsaanvraagperiode claimt dat een Artikel duidelijk anders dan beschreven is, brengen we de Verkoper hiervan op de hoogte. De Verkoper kan:
- afzien van de eis dat jij het Artikel retourneert en je restitutie toekennen of
- vereisen dat je het Artikel binnen 5 werkdagen terugstuurt om een restitutie te kunnen ontvangen. Jij bent verantwoordelijk voor de verzendkosten van de retourzending, tenzij anders is overeengekomen met de Verkoper, en we brengen de Verkoper op de hoogte zodra die het Artikel zou moeten hebben ontvangen of als het Artikel zoek lijkt te zijn. Vanaf het moment dat we de Verkoper op de hoogte brengen, heeft deze 2 dagen de tijd om te bevestigen dat het Artikel is ontvangen en dat alles in orde is (op dat moment ontvang je jij geld terug) of om een probleem te melden (in dat geval wordt je geld nog steeds veilig vastgehouden in Escrow totdat het probleem is opgelost). Als de Koper Artikelen heeft gekocht als onderdeel van een bundel:
-
- De Koper moet alle Artikelen in de bundel retourneren (van toepassing tot april 2024); of
- de Koper kan alleen de Artikel(en) die duidelijk anders zijn dan beschreven, uit de bundel retourneren (van toepassing vanaf april 2024).
-
Als de Verkoper niet binnen 14 dagen nadat je het probleem hebt gemeld een van de bovenstaande acties onderneemt of als jij of de Verkoper op enig moment tijdens dit proces een probleem aan ons meldt, bepaalt de Klantondersteuning uiteindelijke of een Artikel duidelijk anders dan beschreven is.
Procedure voor een duidelijk anders dan beschreven-vervalsing. Als je binnen de Terugbetalingsaanvraagperiode beweert dat een Artikel een duidelijk anders dan beschreven-vervalsing is, onderzoeken we de kwestie en nemen we contact op met jou en de Verkoper om informatie van beide kanten te verkrijgen en een objectieve beslissing te nemen.
- Als er geen twijfel bestaat over de echtheid van het Artikel, ronden we de transactie af en geven we het geld in Escrow vrij voor de Verkoper.
- Als we over onvoldoende informatie beschikken om vast te stellen of het Artikel een duidelijk anders dan beschreven-vervalsing is, beschouwen we de zaak als onbeslist en annuleren we de Transactie. We betalen je dan terug zoals beschreven in de onderstaande tabel en vragen je het Artikel terug te sturen naar de Verkoper en de verzendkosten voor het terugsturen te betalen (tenzij anders overeengekomen met de Verkoper).
- Als er sterke aanwijzingen zijn dat het Artikel een duidelijk anders dan beschreven-vervalsing is, stellen we de Verkoper hiervan op de hoogte. Deze krijgt 24 uur de tijd om aan ons te bewijzen dat het Artikel authentiek is. Als de Verkoper dit niet kan of wil doen, annuleren we de Transactie en hoef je het Artikel niet terug te sturen naar de Verkoper om een restitutie te krijgen zoals beschreven in de onderstaande tabel.
Als een probleem naar ons wordt geëscaleerd: We bekijken je zaak en kunnen jou en de Verkoper vragen om ons informatie en bewijsmateriaal te verstrekken voor een objectieve beslissing over de vraag of je zaak in aanmerking komt voor een restitutie volgens ons Terugbetalingsbeleid. Jij en de Verkoper gaan ermee akkoord de uiteindelijke beslissing te respecteren.
Waarom je eventueel geen geld terugkrijgt. Je krijgt geen geld terug als je:
- meldt dat een artikel duidelijk anders dan beschreven is, maar vervolgens niet als duidelijk anders dan beschreven wordt beoordeeld,
- al bevestigd hebt dat alles in orde is met het Artikel bij de ontvangst,
- het probleem niet binnen de Terugbetalingsaanvraagperiode aan ons hebt gemeld,
- de Klantondersteuning niet binnen de aan jou gecommuniceerde tijdsperiode hebt voorzien van het bewijs dat een Artikel beschadigd of duidelijk anders dan beschreven is,
- het Artikel hebt gebruikt, gewassen of op een andere manier hebt aangepast voordat je had teruggestuurd of
- onderwerp bent van onderzoek omdat je ervan wordt verdacht misbruik te maken van de Kopersbescherming door aanspraak te maken op de terugbetaling.
Wat voor soort terugbetaling je kunt ontvangen. Je kunt terugbetaling ontvangen voor bepaalde kosten zoals beschreven in de onderstaande tabel:
Wat je terugstuurt |
Type vergoeding |
Terugbetaling |
Een afzonderlijk Artikel (geen onderdeel van een bundel) |
Vergoeding voor Kopersbescherming |
Volledige terugbetaling |
Artikelprijs |
Volledige terugbetaling |
|
Verificatiekosten Artikel |
Volledige terugbetaling |
|
Vooruitbetaalde verzendkosten |
Volledige terugbetaling |
|
Verzendkosten voor retourzendingen |
|
|
Afzonderlijke duidelijk anders dan beschreven-artikel(en) die deel uitmaakten van een bundel (maar je stuurt niet de hele bundel terug)* *Beschikbaar vanaf april 2024 |
Vergoeding voor Kopersbescherming |
De kosten voor Kopersbescherming worden herberekend op basis van de Artikelen die je uit de bundel houdt en je krijgt het verschil terugbetaald tussen de kosten voor Kopersbescherming die je in eerste instantie hebt betaald en de herberekende kosten. Meer informatie vind je hier. |
Artikelprijs |
Volledige terugbetaling |
|
Verificatiekosten Artikel |
Niet van toepassing omdat de Verificatieservice niet beschikbaar is voor bundels |
|
Vooruitbetaalde verzendkosten |
Volledige terugbetaling |
|
Verzendkosten voor retourzendingen |
|
|
De volledige bundel met Artikelen* *Voor duidelijk anders dan beschreven-vervalsingen is het niet nodig om het vervalste artikel te retourneren. Retourneer voor restitutie alleen de Artikelen uit de bundel die als authentiek worden beschouwd |
Vergoeding voor Kopersbescherming |
Volledige terugbetaling |
Artikelprijs |
Volledige terugbetaling |
|
Verificatiekosten Artikel |
Niet van toepassing omdat de Verificatieservice niet beschikbaar is voor bundels |
|
Vooruitbetaalde verzendkosten |
Volledige terugbetaling |
|
Verzendkosten voor retourzendingen |
|
WAT BIEDEN WE NOG MEER?
15 Optionele diensten voor Verkopers
Diensten voor Verkopers. Verkopers kunnen ervoor kiezen andere optionele diensten te kopen zoals beschreven in de Helpdesk tegen extra kosten (Verkopersdiensten). Lees 'Betalingen verrichten' hierboven voor informatie over hoe je Verkopersdiensten kunt kopen. Elke Verkopersdienst is een geautomatiseerde dienst voor eenmalig gebruik en is niet overdraagbaar van het ene Artikel naar het andere of tussen Gebruikers. We laten je weten hoeveel een bepaalde Verkopersdienst kost en hoe lang je die kunt gebruiken voordat je koopt. We sturen ook een bevestiging van je aankoop naar je e-mailadres.
16 Artikelverificatie
Wat is Artikelverificatie? We bieden Artikelverificatie voor Kopers in bepaalde landen en nemen daarbij alle commercieel redelijke inspanningen om de authenticiteit van het Artikel te bevestigen op basis van objectieve criteria, inclusief onze merkkennis en informatie die voor ons beschikbaar is. Deze service is optioneel voor Kopers en vormt een aanvulling op onze Kopersbescherming. Meer informatie en of dit beschikbaar is in jouw land vind je hier.
Hoe het werkt. Artikelverificatie kan alleen worden gekocht voor één in aanmerking komend Artikel zoals hier beschreven. De geschiktheidscriteria worden in de toekomst mogelijk bijgewerkt. Artikelen die in aanmerking komen, worden ook automatisch gemarkeerd met een badge in de Catalogus. Maar als een vermelding wordt gewijzigd door de Verkoper nadat deze op de lijst is geplaatst, komt deze mogelijk niet langer in aanmerking voor Artikelverificatie.
Wat Kopers moeten weten.
- Aankoop en proces: We laten je weten hoeveel Artikelverificatie kost voor een Artikel voordat je ervoor betaalt (lees "'Betalingen verrichten' voor manieren waarop je kunt betalen). Als je Artikelverificatie koopt, stuurt de Verkoper het Artikel naar ons magazijn om het te laten verifiëren voordat het naar jou wordt verzonden. We sturen het Artikel naar je op als het door de verificatie komt. Als het Artikel niet door de verificatie komt, sturen we dit terug naar de Verkoper en wordt de Transactie geannuleerd. Je ontvangt een terugbetaling op basis van de bovenstaande terugbetalingstabel.
- Retourneren van Artikelen die duidelijk anders zijn dan beschreven (behalve vervalsingen): Als je een Artikel wilt retourneren omdat je het artikel duidelijk anders dan beschreven vindt, moet het Artikel naar ons worden teruggestuurd zodat wij het proces voor Artikelverificatie nogmaals kunnen uitvoeren.
- Retourneren van die artikelen die duidelijk anders dan beschreven-vervalsingen zijn: Als je een Artikel wilt retourneren omdat je denkt dat het een duidelijk anders dan beschreven-vervalsing is en je hebt ons hiervan op de hoogte gesteld binnen de Terugbetalingsaanvraagperiode:
-
-
- als er geen reden is om te twijfelen aan de echtheid van het Artikel, wordt de Transactie voltooid en wordt de prijs van het Artikel naar de Verkoper overgemaakt of
- in alle andere gevallen vragen we je om het Artikel terug te sturen naar ons magazijn voor een nieuwe verificatie. Als het Artikel voldoet volgens de verificatie, sturen we het naar je terug en is de Transactie voltooid. Als het Artikel niet voldoet, wordt de Transactie geannuleerd, sturen we het Artikel terug naar de Verkoper en krijg jij je geld terug op basis van de bovenstaande tabel.
-
Wat Verkopers moeten weten.
- Geen opt-out: Je kunt niet voorkomen dat een Koper Artikelverificatie koopt voor je Artikel als het daarvoor in aanmerking komt, omdat Artikelverificatie een dienst is die wij leveren aan de Koper.
- Als de echtheid wordt betwijfeld: Als er een reden is om te twijfelen aan de echtheid van een Artikel, kunnen we je vragen om bewijs te leveren om de echtheid van het Artikel aan te tonen. Wij beslissen uiteindelijk of we de echtheid van een Artikel kunnen verifiëren.
- Niet-naleving van de Catalogusregels: Als we tijdens de Artikelverificatie ontdekken dat een Artikel niet voldoet aan de Catalogusregels, kunnen we het Artikel afkeuren.
- Gevolgen van niet voldoen: Als het Artikel niet door de Artikelverificatie komt (omdat er reden is om te twijfelen aan de echtheid van het Artikel of omdat het Artikel niet voldoet aan de Catalogusregels), wordt de Transactie geannuleerd en kan het Artikel niet langer worden vermeld op onze Website. Meer informatie over deze beperkingen vind je hier.
- Zoekgeraakte of beschadigde Artikelen: Als het Artikel zoekraakt of beschadigd raakt in ons magazijn tijdens verificatie, betalen we de Koper terug en compenseren we de Verkoper voor de volledige prijs van het Artikel. Meer informatie vind je hier.
Onze verantwoordelijkheden inzake Artikelverificatie.
- Controle van de echtheid van het Artikel: We voeren deze taak zorgvuldig uit in de vorm van een visuele inspectie met behulp van goed opgeleide medewerkers. Zij onderzoeken op basis van objectieve criteria, waaronder hun kennis van het merk en de informatie waarover ze beschikken, of het Artikel authentiek is. Merken onderschrijven deze Vinted-service niet en zijn er op geen enkele manier aan verbonden.
- Onze aansprakelijkheid: We nemen verantwoordelijkheid voor schade die is veroorzaakt door onze opzettelijke handelingen of ernstige fouten, zoals vereist door de wet. Dit omvat situaties waarin er sprake is van nadelige impact op leven, lichaam of gezondheid en wanneer er een wettelijke verplichting is. Als we belangrijke contractvoorwaarden niet naleven, is onze verantwoordelijkheid beperkt tot de voorzienbare schade die als typisch wordt gezien volgens de overeenkomst. Vinted, Vinted Affiliates en onze vertegenwoordigers en agenten, worden niet verantwoordelijk gehouden buiten deze limieten.
- Artikelen naar het buitenland versturen: Soms moet je je Artikel naar een ander land sturen voor verificatie. In dergelijke situaties kunnen import-/exportregels en -procedures van toepassing zijn.
- Inbeslagname of vernietiging: Als het Artikel van ons wordt afgenomen door juridische autoriteiten of de eigenaar van de intellectuele-eigendomsrechten op het Artikel, kunnen we het Artikel niet aan je retourneren (ongeacht of je de Koper of Verkoper van het Artikel bent) en zullen we de juridische procedure volgen. Wij zijn in dit scenario niet verantwoordelijk voor compensatie voor het verloren Artikel, tenzij de wet een dergelijke verantwoordelijkheid oplegt.
- Onverwachte gebeurtenissen: Als er iets gebeurt waar wij geen invloed op hebben (zoals een natuurramp, gevechtshandelingen (ongeacht of er oorlog is verklaard), rellen, explosies, brand, overstromingen, aardbevingen of epidemieën), zijn wij niet verantwoordelijk voor vertragingen of problemen. We proberen je op de hoogte te houden en het probleem zo snel mogelijk op te lossen.
- Onbestelbare Artikelen: Als je opzettelijk of uit onachtzaamheid een onjuist afleveradres opgeeft (ook in het geval van een retourzending) of een levering niet accepteert, proberen we mogelijk een tweede levering op hetzelfde adres. Als deze tweede poging niet succesvol is, brengen wij je hiervan op de hoogte en heb je 6 weken om een juist adres door te geven of de levering anderszins mogelijk te maken. Als je je voorkeur niet binnen deze termijn bevestigt, doe je afstand van je recht om het Artikel onder deze Voorwaarden te ontvangen en kunnen wij het Artikel weggooien, verkopen of een andere bestemming geven. In het bovenstaande geval informeren we je over de juridische gevolgen. Je bent ook verantwoordelijk voor eventuele extra kosten als gevolg van mislukte leveringen. Indien het Artikel niet aan de Verkoper kan worden geleverd, machtigt de Koper ons om de bovenstaande stappen te nemen en de bovenstaande rechten namens de Koper uit te oefenen jegens de Verkoper.
17 Verzending
Vooruitbetaalde verzending. Je kunt tijdens je Transactie op de Website een vooruitbetaald verzendlabel kopen. Dit wordt verstrekt door Vinted Go UAB (Vinted Go), dat vervoerders gebruikt om het door jou gekochte Artikel te vervoeren en af te leveren (Vooruitbetaalde verzending). Dit label is verkrijgbaar op de Website en moet worden gebruikt om een Artikel binnen 5 werkdagen na aankoop te verzenden en/of terug te sturen, anders wordt de Transactie automatisch geannuleerd of voltooid (in geval van retournering van een Artikel).
Kosten. De kosten voor vooruitbetaalde verzending zijn afhankelijk van de grootte van het pakket, de verzendroute, de vervoerder en mogelijke kortingen. Je ziet hoeveel het kost voordat je afrekent.
Het pakket volgen. Je kunt de verzendstatus van het Artikel, die gebaseerd is op informatie van de vervoerder, volgen op de Website. Voor zover wettelijk toegestaan wijzen wij en Vinted Go elke aansprakelijkheid af als de vervoerder onjuiste, onvolledige of achterhaalde trackinginformatie verstrekt. De levertijd van het Artikel is afhankelijk van de gebruikte vervoerder. Je vindt hier meer informatie over welke vervoerders momenteel beschikbaar zijn voor vooruitbetaalde verzending, maar we kunnen op elk moment vervoerders toevoegen, opschorten of verwijderen. De vervoerders voeren de levering van het Artikel uit. Wij zijn geen vervoerder en/of postbezorger. Met betrekking tot de levering behandelen, sorteren of leveren wij of verwerken wij anderszins niet fysiek een Artikel dat is gekocht op de Website.
Jouw verantwoordelijkheden. Als je een Artikel verzendt via vooruitbetaalde verzending, moet je voldoen aan de Vinted Go-lijst Verpakkingsregels en verboden Artikelen, die je hier vindt. Als er aanwijzingen zijn dat jij deze Voorwaarden of Catalogusregels niet hebt nageleefd, kom je niet in aanmerking voor terugbetaling of compensatie als een pakket tijdens het transport verloren of beschadigd raakt.
Als een pakket zoekraakt of beschadigd is. Als er een geschil is over verlies van of schade aan een Artikel tijdens het transport, wordt de informatie die door Vinted Go of de vervoerder wordt verstrekt als juist beschouwd, tenzij je ons bewijs van het tegendeel levert voordat de Transactie is voltooid. Als een Artikel goed was verpakt, maar het pakket zoekraakt of beschadigd raakt tijdens het transport:
- ontvangt de Koper een terugbetaling volgens ons Terugbetalingsbeleid (gedekt door Kopersbescherming) en
- ontvangt de Verkoper een vergoeding voor verlies of beschadiging op Vinted; het bedrag kan afhangen van de gebruikte vervoerder (bezoek de Helpdesk voor meer informatie).
Als er een andere methode dan Vooruitbetaalde verzending wordt gebruikt om een op de Website gekocht Artikel te verzenden, is de Verkoper verantwoordelijk voor zoekgeraakte of beschadigde pakketten en voor het rechtstreeks bij de vervoerder claimen van compensatie.
AFSLUITEND DE LAATSTE BELANGRIJKE VOORWAARDEN
18 Wat je op onze Website ziet
Onze Website is ons eigendom. Wij, Vinted Affiliates en/of onze licentiegevers zijn eigenaar van alle intellectuele-eigendomsrechten op de Website, met inbegrip van het systeem, de lay-out, software, handelsmerken en domeinnamen.
Conformiteitsgarantie. Als je in de Europese Unie woont, profiteer je van een wettelijke conformiteitsgarantie voor onze digitale diensten. Dit betekent dat wij aansprakelijk zijn jegens jou als de digitale dienst niet toereikend is op het moment dat deze aan jou wordt geleverd en als je dit binnen 2 jaar ontdekt of als dit na verloop van tijd duidelijk wordt tijdens de doorlopende levering van de digitale dienst. Om een claim in te dienen, volg je de procedure die hieronder wordt beschreven in 'Geschillenbeslechting'.
Beschikbaarheid van de Website. Wij zijn niet verantwoordelijk voor onderbrekingen in de beschikbaarheid van onze Website vanwege onderhoud of andere gebeurtenissen die buiten onze redelijke controle vallen. Rekening houdend met de legitieme belangen van Gebruikers en indien mogelijk op basis van relevante factoren (zoals de veiligheid van de Website), zullen we proberen om:
- je te informeren over geplande of bestaande beschikbaarheidsbeperkingen,
- downtime te plannen buiten piekuren en
- de uitvaltijd voor regulier onderhoud te beperken tot een redelijke tijdsperiode in overeenstemming met de marktnormen.
19 Jouw en onze verantwoordelijkheden
Jouw verantwoordelijkheden. Wanneer je onze Website en Diensten gebruikt, ben je verantwoordelijk voor:
- jouw Inhoud en alle handelingen op de Website die onder jouw Account plaatsvinden,
- alle Artikelen die je vermeldt, verkoopt en overdraagt aan Kopers (met inbegrip van alle verklaringen die je maakt over Artikelen),
- gepubliceerde beoordelingen en
- geschillen die voortvloeien uit jouw handelingen.
Belastingen. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele belastingverplichtingen of rapportageverplichtingen die op jou van toepassing kunnen zijn vanwege je activiteiten op de Website.
Hostingprovider. Omdat wij Hostingdiensten voor jou en andere Gebruikers verzorgen, voeren wij geen algemene controle uit op Inhoud of Artikelen die op de Website worden vermeld. Voor zover de wet dit toestaat, zijn wij niet aansprakelijk jegens jou voor enig verlies of schade die je lijdt en die verband houdt met een Transactie, behalve indien uitdrukkelijk gedekt door Kopersbescherming, onze toezeggingen in deze Voorwaarden of onze wettelijke verplichtingen.
20 Geschillenbeslechting
Geschillen tussen jou en ons. Als we een meningsverschil niet kunnen oplossen, kun je ons geschillenformulier gebruiken of als u niet tevreden bent met de uitkomst, kun je via de Europese Commissie een oplossing zoeken bij de online klachtencommissie of hier contact opnemen met de nationale consumentenorganisaties voor een alternatieve geschillenbeslechting. Als je een geschil met ons hebt, kun je ook een claim indienen bij een rechtbank in de regio waarin je woont (je gewone verblijfplaats).
Toepasselijk recht. Op deze Voorwaarden is de nationale wetgeving van het land waar je woont (jouw verblijfplaats) van toepassing.
21 Wat je tot slot moet weten
Updates van deze Voorwaarden. Mogelijk moeten we deze Voorwaarden in de toekomst bijwerken. Afhankelijk van het type wijziging brengen we je op de hoogte op basis van de onderstaande tabel:
Welke wijzigingen we kunnen maken |
Wanneer we je op de hoogte brengen |
Is er iets wat jij moet doen? |
Kleine redactionele aanpassingen (zoals het corrigeren van een spelfout) |
We gaan door met het maken van deze updates, die je kunt bekijken wanneer je wilt |
Nee! |
Een wijziging om een beveiligingsprobleem op te lossen of om schade of misbruik te voorkomen |
30 dagen van tevoren, tenzij dit om veiligheidsredenen niet haalbaar is |
Nee! |
Het toevoegen van nieuwe diensten of nieuwe functionaliteiten en verbeteringen aan bestaande Diensten (maar die geen invloed hebben op lopende Transacties of je gebruik van de Diensten negatief beïnvloeden) |
30 dagen van tevoren |
Nee! |
Elke andere wijziging van deze Voorwaarden |
30 dagen van tevoren |
Klik op 'akkoord' om binnen 30 dagen na ontvangst van onze kennisgeving akkoord te gaan met de nieuwe Voorwaarden Als je de nieuwe Voorwaarden niet wilt accepteren, kun je nog steeds: je Account kosteloos beëindigen, contact opnemen met de Klantondersteuning, je persoonlijke gegevens downloaden, een Uitbetaling voltooien |
Deze wijzigingen zijn niet met terugwerkende kracht van toepassing en hebben geen invloed op Transacties die je al op de Website hebt voltooid.
Als je het niet eens bent met een wijziging. Als je het niet eens bent met de wijzigingen die we in deze Voorwaarden hebben aangebracht, kun je onze relatie kosteloos beëindigen nadat alle lopende Transacties zijn voltooid.
Toewijzing. We kunnen onze rechten en verplichtingen onder deze Voorwaarden overdragen aan een andere organisatie, maar we laten je dit 30 dagen van tevoren weten. Als je het hier niet mee eens bent, kun je je Account per direct beëindigen. Je mag je rechten en verplichtingen onder deze Voorwaarden niet overdragen aan een andere persoon.
Geen partnerschap. Deze Voorwaarden creëren geen partnerschaps- of agentschapsrelatie tussen jou en ons. Geen van ons heeft het recht om namens de ander een overeenkomst aan te gaan of de ander op enigerlei wijze juridisch te binden.
Deelbaarheid. Als een rechtbank of relevante autoriteit besluit dat een deel van deze Voorwaarden onwettig is, blijven de overige delen onverminderd van kracht.
Nieuwe versie van toepassing vanaf 08-01-2024 - België
Nieuwe versie van toepassing vanaf 10-01-2024 - Nederland, Luxemburg
Nieuwe versie van toepassing vanaf 15-01-2024 - Frankrijk
Nieuwe versie van toepassing vanaf 05-02-2024 - Spanje